Kjønn, blogging, Pondus og masse rart

oktober 9, 2008

De siste dagene har man diskutert kvinnekultur og litt feminisme både på tull og alvor borte hos Avil. Mens jeg satt og leste i GD om at Litteraturfestivalen har tatt til vett og droppet Irving, (Legg merke til avsluttningssalven til Sæterbakken: «- Vi var et drømmeteam, klare til å ta denne festivalen til stjernene, sier han.» ) så kom jeg over en annen sak som fenger Lillehammerleserne:

På Pondus.no slenger man med leppa på ekstremt stygt vis om Ingrid Olava og hennes Jokketolkning.  Dette skal ifølge de som står bak nettstedet visstnok bare være rent «mannfolkprat fra puben», må ikke forståes personlig, og blogg er jo på ingen måte som en avis. Om vi skal tro intervjuet i VG.

Her kommer et highlights fra VG, til glede for alle som elsker å dele inn mennesker i to kjønn som visstnok skal tenke, snakke og uttale seg forskjellig. Det er jo også et «vittig» innspill i den store metadiskusjonen, om kvalitet på blogger. Uthevelsen er min:

Webredaktør Tom Ostad, som lønnes av Pondus’ forlag Egmont, sier til VG at han ikke regner Pondus.no som presse, og understreker at han synes spillereglene er annerledes på nett.

– Det er ikke en seriøs nettside, dette her. Den skal være litt som å være på puben. Utgangspunktet var at vi ikke likte låten, og så tok vi i på mannfolks vis, forklarer Ostad.

Diskusjonen i pondusbloggen er rimelig forutsigbar, der de som har skrevet innlegget ikke ser at det som provoserer folk er språkkbruken, og forsøker å få det til at Ingrid Olava er «fredet» for kritikk. Det minner litt om diskusjonen for et par år siden i de bloggene som publiserte Conradibildene. Med andre ord, de som ikke er lei av å se usakelige og gode argumenter i skjønn forening, tilløp til metadebatt samt underholdes/provoseres/blir inspirert av å se kjønnssterotypier i full blomst kan jo slå av et par minutter der.

Til glede for alle som digger Pondus, men som mener at det å kalle folk horer når man ikke liker musikken deres er rimelig sært enten man er mann eller kvinne, sitter på pub eller skriver i medier som alle kan lese i kan man glede seg over at Øverli liker Olava sin versjon, og ellers synes saken er trist. Alt i følge VG.

Et lite edit spørsmål her: Hvorfor heter bloggen pondus.no, er det noen som vet? Hva har den med pondus å gjøre, det står at det er en offesiell pondusside, men det virker vel mest som en rølpeblogg uten stort med Pondus eller Øverli å gjøre?

11 Responses to “Kjønn, blogging, Pondus og masse rart”

  1. Undre Says:

    Det er rart hva enkelte mener at de kan tillate seg å gjøre og ytre i kraft av at de er menn. Hele denne historia er bare trist.

    Jeg slenger forresten på en link til Ingrid Olavas MySpace-blogg her, hvor det det står om bakgrunnen til coveren og hvorfor pengene fra salget av denne singelen går til Regnskogfondet:

    Her kommer vinteren og du kan støtte Regnskogfondet!

  2. Undre Says:

    Vel, nå er teksten moderert der inne ser jeg. Det skulle bare mangle!

  3. Beate Says:

    Takk for linken.

    Om ikke annet så har jeg oppdaget både Ingrid Olava og Jokke.

  4. vaarloek Says:

    jeg liker den covern, jeg. så deilig å høre henne synge på norsk! vil ha mer av det😛 men helt latterlig sak, hva skal man si? om man ikke liker låta så sier man at man ikke liker låta, ikke at artisten er ei hore … altså, seriøst, ble det sagt? patetisk.

  5. Lothiane Says:

    Jokke er (var) mannen! Jeg har et kjærlighetsforhold til en del av sangene hans… Sangen til Olava har jeg ikke fått med meg (skal høre etterpå), men å opptre ufint mot folk fordi man mener de ikke synger bra, eller andre ting som går på smak og behag, blir for dumt. Å kalle henne hore fordi hun har sunget inn en Jokke-sang er i hvert fall på trynet! Det er jo flere som har laget Jokke-covere… Det er jo bare et stort kompliment til mannen og burde bli tatt som noe positivt.

  6. Lothiane Says:

    Ah… nå har jeg hørt. Dæven så fin! Hun har en herlig stemme og synger sangen på en var og fin måte. Dette er jo kjempebra! All ære til Olava for dette, hun har sett poeten Jokke og klarer formidle sangen hans på en personlig måte. Mm, dette har jeg sansen for.🙂

  7. Beate Says:

    vaarløk og lothiabne: Ja er den ikke bra? Jeg har aldri hørt om henne før, men jeg likte den godt. Jeg liker covere som ikke er kopier av orginalen.

  8. Lothiane Says:

    Jeg sjekket ut litt annet av damen på YouTube og fikk veldig sansen. Så bra jeg fant henne! Takk for tips.🙂

  9. olava Says:

    Ingrid Olavas versjon av Jokkes sang er til å bli i godt humør av. Så det.

  10. annetten Says:

    Tom Ostad er en av redaktørene for Pondus, så de som gir ut bladet må forventes å ha redaksjonell kontroll.

  11. Beate Says:

    Hei anetten, og velkommen!

    Ja, Ostad er redaktør, pondus.no kan vanskelig forståes som noe annet enn en forlengelse av Ostad sine spalter i bladet.


Legg igjen en kommentar

