Artikler som forsvinner

november 6, 2008

Nei, ikke fra bloggen, selv om jeg helt har glemt hva jeg har skrevet om tidligere, og fremdeles føler meg ganske blåst mellom øra.

Men fra aviser. Jeg har hatt det med å lese Aftenposten på nett om morgenen. Så går jeg og tenker litt på ting jeg har lest. Så skriver jeg et blogginnlegg, eller et innlegg på en diskusjonsside, og skal linke fra artikkelen jeg leste. Men det en er ikke der lenger. Jeg har navn som er nevnt i artikkelen – jeg søker – men jeg finner ikke. De er ikke helt borte, for det har hendt jeg har lagret linken ett eller annet obskurt sted, og kan sjekke, men de finnes ikke på forsiden, ikke på listen over de siste 100 nye innleggene, ikke på søkemotoren på siden.

Så jeg tror jeg må i gang med en ny tradisjon – at jeg linker til artikler uten å skrive stort om dem, om jeg synes de er interessante.

Så får det bli en ny kategori på siden her: Lest og lagt merke til.

6 Responses to “Artikler som forsvinner”

  1. Lothiane Says:

    Så snodig. Men har opplevd det samme selv tidligere. Kanskje de omformulerer og dermed skifter navn? Uansett rart man ikke kan finne igjen når du til og med søker på navn i artikkelen. Det blir omtrent som sokker som forsvinner i vaskemaskinen, det her…

  2. Beate Says:

    Nei, det er ikke derfor, en gang fant jeg igjen artikkelen jeg lette etter fordi jeg hadde linket til den i et forum. Og den var der. Helt lik. Det fantes bare ikke linker til den. Muligens så tar det noen dager å oppdatere linkene, og at jeg hadde funnet den senere, men det virker jo litt rart?

    Ja, som sokker i vaskemaskina, men det er litt mange dynetrekk å lete igjennom for å finne igjen den rette…😉

  3. Hjorthen Says:

    Dette opplever jeg ofte med Aftenposten også, det må være en kombinasjon av dårlig søkemotor og dårlig oppdatering av disse sidene som liksom skal vise siste nytt. For mitt tilfelle så er det gjerne et debattinnlegg jeg forsøker å finne igjen, og ikke pokker om det dukker opp på debattoversiktssiden, ikke finner jeg det via det interne søket.

    Av og til finner jeg det med Google-søk, hvis jeg f.eks er så heldig å huske den nøyaktige overskriften, eller evt. har papiravisa med artikkelen liggende.

  4. Beate Says:

    Da er det en Aftenposten-ting, med andre ord.

    Jeg har et annet problem og, mens vi er i farta. Det er enkelte sider jeg ikke kommer til, jeg får beskjed om at de ikke finnes, mens andre kommer dit.

    Blant annet den sonitussiden på twitter:

    http://twitter.com/Sonitus

    Jeg kommer ikke inn twitter-siden i det hele tatt.

    Gode råd taes i mot med takk.

  5. Tussen Says:

    NRK er enda verre… Har funnet ut at om jeg går til google eller sesam og søker der istedet, så finner jeg som regel linkene som fører meg inn på riktig side hos Aftenposten eller nrk. Men om jeg søker på akkurat det samme inne på nettsidene deres, så finner jeg det ikke.

  6. Beate Says:

    Jeg må nok rett og slett gå inn og google og ikke lete hos Aftenposten. Men jeg har tenkt at siden de bruker sesam søkemotoren, så ville det være det samme på sesam.no og på aftenposten.no?


Legg igjen en kommentar

