Ingrid Betancourt

november 8, 2008

Hvordan overleve i fangenskap?

Ingrid Betancourt i Aftenposten:

– La oss ta det spørsmålet alle stiller meg, sier hun: Hvordan var det mulig å overleve i jungelen i alle de årene? Det er ikke noe enkelt svar på det spørsmålet. Men hvis jeg skal være helt ærlig med deg, må jeg fortelle at det ikke hadde vært mulig uten troen på Gud, uten en åndelig styrke og uten kjærlighet. Kjærligheten var til dem som jeg lever for – først og fremst mine barn og mine nærmeste slektninger, som jeg er veldig sterkt knyttet til, sier hun med nesten hviskende stemme.

– Men også kjærligheten til mitt land, og ikke minst kjærligheten til alle dem som led ved å være tatt til fange av Farc på samme måte som jeg var. Uten dette hadde jeg ikke overlevd, så mye kan jeg si om det, fortsetter hun.

Ikke hate.
Hun mener det er viktig ikke å glemme at man også må ha kjærlighet overfor dem som er ens fiender.

– Jeg kunne aldri få meg til å hate dem som hadde tatt meg til fange. Jeg levde hos dem i så mange år og forsto at de ikke hadde gått inn i geriljaen for å kidnappe mennesker fordi de var onde. De var gått inn i geriljaen fordi de ikke hadde andre muligheter i livet. De var rett og slett en del av Colombias ulykke, sier hun.

– Saken er den at menneskene er fulle av hat. De er fulle av krig. Dette hatet må drives tilbake, men det vil ta tid. Hvis vi virkelig mobiliserer all vår vilje, vil det kanskje ta 10 år. Det blir 10 vanskelige år. Men jeg tror det er mulig. Når jeg har overlevd seks og et halvt år i fangenskap i jungelen, fortoner det meste seg som enkelt, selv det å omforme mitt land og bringe det ut av den konflikten som har ridd det de siste tiår.

Intervju med henne på Grosvold i går.

2 Responses to “Ingrid Betancourt”

  1. Shoaib Says:

    #

    Hei der Beate,

    Takk. Vet ikke hva som har skjedd, har ikke vært mye online i det siste. Skrev dette først på min hjemmeside, men så tenkte jeg at det kanksje ikke hjalp om du ikke kom inn🙂

    Vedr. te, absolutt … send meg en mail på shoaib.m.s @ gmail.com, så snakkes vi …

  2. Beate Says:

    Da tar jeg kontakt en dag! Jeg kommer fremdeles ikke inn, uten at jeg forstår hvorfor.


Legg igjen en kommentar

