Bedre med ti fugler utenfor vinduet enn…

desember 2, 2008

meisbolleSnøen har kommet. Og med den fuglene som leter etter mat. Jeg sitter i et rom med fire vinduer, med to meisboller og nå måtte jeg henge ut ei brødskiva utafor et annet vindu og. For det kryr av kjøttmeis og spurv her! Ti stykker er det som kvitrer og setter seg på vinduskarmen, på bollene, krasjer med vinduet litt nå og da og har stor fest. Misha (katten) sitter med store øyne og ser på og jeg lurer på hvor jeg la resten av meisbollene, for her går det unna. En stor slamp av en fugl nekter de andre å komme på maten, selv om det er god plass til flere. En skikkelig fuglefight!

Da passer det jo godt med det gamle ordtaket:

Bedre med en fugl i handa enn ti på taket.

Men det stemmer jo bare om man vil spise dem. For meg så er det nå best å ha dem slik, utenfor vinduet i fri utfoldelse.

11 Responses to “Bedre med ti fugler utenfor vinduet enn…”


  1. hehe, det er stas med småfugler ja😀 Og de er ikke alltid så gode venner… spesiellt kjøttmeisen er mer opptatt av å krangle enn å få spist selv, tullingen..

  2. Beate Says:

    Ja, det var en stor kjøttmeishann som kranglet mest her. Vi har et fantastisk fugleliv! I år ser det ut til at hakkespetten har fått seg ei frue og. Naoben hadde telt 22 forskjellige fuglearter på sitt brett etter å ha bodd her et halvt år, det er ganske mye, er det ikke?

    Velkommen hit, forresten – og flott med en hageblogg, jeg kommer til å ta turen bortom deg av og til!


  3. ja, jøss, 22 er da så absolutt temmelig bra. Det hjelper jo på å telle mens det er fugletrekk da, da kommer det ofte mye spennende. Jeg har ikke telt sammen alle mine slag, men 22 er det nok ikke. Nå på vinteren så blir det mye det samme da, men jeg håper jo stadig på at en ny liten fugl skal dukke opp😀

    Hyggelig med besøk hos meg, jeg er innom her av og til men jeg er ikke noen ivrig kommentator egentlig, mest lurker… hehe, blir lett sånn.

  4. Beate Says:

    Vi bor i nærheten av et reservat som er et våtområde, det er nok grunnen. På meisbollene mine derimot er det stort sett kjøttmeis og hakkespett. Det er første gang jeg ser spurv her i dag – og for noen uker siden var det dompapper her, det tror jeg nesten jeg bare har sett på julekort tidligere. Også er det en sånn morsom liten klatrefugl som løper opp og ned på trestammene.

  5. olava Says:

    Her er det også masse fugler! Vi har en fin fuglemater som kun småfuglen kommer til i. Stakkars store fugler, men det er nå en gang litt hyggelig at bare de små får sitte i fred😉

  6. Beate Says:

    Dere er jo også like i nærheten av et våtområde med reservat – skulle tro det var mange forskjellige der og ja, selv om det er litt flere hus rundt dere.

    Jeg ønsker meg så flere fuglematere!

    Fant fine smijernsmatere i en butikk, men vi får vente å se om det blir noen pengegaver til jul først. 😉


  7. Siter Beate: «Også er det en sånn morsom liten klatrefugl som løper opp og ned på trestammene.»
    – Det er sikkert en spettmeis, den løper opp og ned langs stammer, og spiser like gjerne opp ned som rette veien, og ja, det er den det er bilde av i innlegget mitt i dag😀
    Heldige du som bor ved våtmark da, da har du sjangs på en masse flotte fugl jeg bare kan drømme om inne i byen her. Men jeg er glad for de jeg får altså😉


  8. Forresten, om du har lyst til å finne ut hva fuglene utenfor vinduet heter så anbefaler jeg Miljølæres udmerkede oversikt: http://www.miljolare.no/aktiviteter/land/natur/ln9/arter.php Den har de mest vanlige, og er en fin hjelp på veien synes jeg🙂

  9. Beate Says:

    Åh takk! Jeg burde ha tenkt meg at det fantes noe slikt på nett!

    Jeg tror det må ha vært sidensvans som var i store mengder hos noen jeg kjenner i høst. De var over alt, sammen med skjærene.

  10. Beate Says:

    Harald, les innlegget forut for det siste. 😉


Legg igjen en kommentar

