Alt som har gått meg hus forbi

desember 21, 2008

En ting som har vært litt plagsomt det siste halve året er alt som har gått meg hus forbi. Ikke helt sjelden så har jeg bitt i meg kommentarer, tanker, bloggposter, debattinnlegg – av den enkle grunn av at jeg har falt helt av lasset.

Det er ikke mange uker siden jeg skjønte at Putin ikke lenger var sjef i Russland (i alle fall i navnet), at Blair var gått av i England. Det er bare noen dager siden jeg gråt over Heath Ledger, og både innen vennekretsen og i kjendisverdenen oppdager jeg hele tiden at ting er skjedd som ”alle” kjenner til, og som er av såpass stor betydning at det oppstår en nestenpinlig stillhet i det jeg åpner munnen og kommer med noen mindre velvalgte ord – inntil noen husker at jeg faktisk ikke kjenner til noe som helst som skjedde etter påsken 2007.

Det handler også om praktiske ting. At man må kjøpe billetter på stasjonen nå, det er dyrere på toget. At man bare skal kjøre rett gjennom bomringen i Oslo (det holdt på å gå galt i det jeg kommanderte mamma febrilsk der man før skulle ta til høyre på Alnabru). Jeg har fått noen aha opplevelser som forteller meg at det å komme ny til et land må være veldig komplisert – når bare det å være borte i tre år gjør en såpass lite oppdatert på alt fra hvordan skolesekker skal pakkes, meldinger gis via nett, til alt av nye papirmøller og måter å komme seg rundt på.

Også er det alt som har skjedd på nett. Jeg fant fort ut hva facebook var. Det var laget en profil for meg før jeg kunne gjøre det selv. Men Twitter? Twingly?

I julegave ønsker jeg meg Hva Hva Hvor for de siste par årene. Jeg kommer til å holde øye med avisene nå rundt nyttår for å få med meg årskavalkadene.

Og jeg er veldig, veldig glad for denne artikkelen av Jan Omdahl, som ga meg svaret på en del ting jeg har lurt på – og noe jeg ikke hadde rukket å lure på.

4 Responses to “Alt som har gått meg hus forbi”

  1. Shoaib Says:

    Kan tenke meg at det virker ganske merkelig å ha «mistet» så mye tid med alt som har skjedd ja, må si jeg synes du virker å takle det godt også!

  2. Hege Renate Says:

    Skjønner deg veldig godt, har gått glipp av nesten like mye selv.
    Uansett håper jeg du får en fin jul og et fabelaktig godt nytt år.
    *klem*

  3. Jenna Says:

    Ja Beate, jeg kjenner meg godt igjen i det du beskriver her. Jeg har store huller i min hukommelse fra sengeleieperioder jeg også, og jeg har lært meg å bli utrolig kreativ for å prøve å oppdatere meg på hva som er skjedd i den tiden. Det er jo ikke riktig alt som står i aviser og sånn heller, selv om det hjelper på. Det blir litt sånn «stopp verden et øyeblikk er du snill, jeg trenger å oppdatere meg.»

    Klem fra meg🙂

  4. Beate Says:

    Stopp verden, jeg vil på!


Legg igjen en kommentar

