God jul!

desember 23, 2008

julestjerne

Juleunderet

Du må ha visst hva du gjorde.
Et spedbarn.
Han ligger der.
Ser på meg med øyne
bunnløse.
To små armer
slår om seg i lufta.
Og jeg,
jeg løfter ham opp
kjenner den varme, våte pusten mot halsgropa
den søte lukta
av nyfødt barn.
Forsiktig snur jeg ansiktet mot deg,
møter pannen, kinnene dine med
munnen min
forsiktige kyss.
Hellige kyss.

Frykte deg?
Alle mine forsvarsverk river du ned
der den gode tyngden av den nyfødte
ligger i mine armer
og den myke varmen
møter mitt bryst.

Du visste hva du gjorde, Gud.
Et spedbarn.
Og alt jeg vil er å berøre deg,
holde deg
trygt inntil meg.

 

 

10 Responses to “God jul!”

  1. bell4trix Says:

    Ønsker deg og dine ei riktig god og spennandes jul! JuleKleM fra mæ :o)

  2. Beate Says:

    Takk, takk bell4trix! God jul til deg og! Og mange gode ønsker for det nye året!

  3. Shanti Says:

    Nydelig… God jul til deg og dine!

  4. sokken Says:

    God jul, kjære Beate.
    Nyt den!

  5. tornerose Says:

    For en vakker tekst!! Tror også han visste hva hn gjorde med dette spedbarnet.. For jammen er ikke alles oppmerksomhet alltid rettet mot et bittelille barn.Passer perfekt!
    Nyt jula- en friskere jul beate!!
    God jul til deg, klem

  6. Beate Says:

    Takk sokken, takk tornerose!

    Vi tastes i det nye året – og kanskje litt til i dette og?

  7. sokken Says:

    Jeg legger ihvertfall ikke bort pc’n i jula, Beate. :o)
    Her er det rolig hjemmejul.

  8. Beate Says:

    Her logges det av nå – og om jeg er innpå litt er det bare neon små tilsnikelser. 😉

  9. Jenna Says:

    Gledelig Jul til deg og dine Beate. Juleklem fra meg.🙂

  10. Beate Says:

    Shanti, jeg så deg ikke før nå – du var i spamfilteret. God jul til deg og! Håper dere hadde gode dager!

    Og God jul til deg, Jenna. 🙂


Legg igjen en kommentar

