Det er jammen godt vi har krigen i Gaza

januar 12, 2009

… slik at ungdommen kan få avreagere på sine problemer med å kaste steiner
… slik at man kan hate en jøde uten å skjemmes.
… slik at man kan sette ting i riktig perspektiv, som Grimstad når han sier følgende til Ari Behn:

Grimstad mener det er spesielt upassende at Behn kritiserer ham midt under den blodige krigen i Midtøsten.

– Midt i denne krisen som fortjener alle kulturarbeideres udelte fokus, finner kongens svigersønn det for godt å lansere en kommende bok blant annet ved å servere meg en skittpakke i landets største avis, skriver Grimstad.

Det første der, det får sosiologer se nærmere på.

Det siste er en ting man må le av oppi all elendigheten.

Men det i midten. Det ligger som en stein i hjertet om dagen.

Jeg kan fnyse av at folk ikke ser forskjell på at man gråter over det som skjer i Gaza og å støtte Hamas. Jeg kan fnyse av at folk ikke ser forskjell på de som sender drapsmaskiner inn i Gaza og folket i Israel eller jøder andre steder i verden, og at debatten av den grunn blir full av antagelser av hva andre mener, påstander og kjappe konklusjoner om hva andre måtte mene å tro.

Men så hører man mer, og ser. Alt hatet. Alt det voldsomme hatet, de krasse kommentarene, bitterheten, sinnet, fordommene.

De voksnes steinkasting. De voksens avreagering på sine små og store problemer med å skape en fiende. En helt. En å gråte over. En å hate.

Da tenker jeg, jeg har tenkt det før, mange ganger før, men jeg tenker det igjen: Når vi, langt borte kan reagere som vi gjør, når vi voksne fornuftige mennesker kan reagere med hat, sinne, bitterhet, håpløshet, på noe «langt borte» – da er det ikke rart at man kan reagere på enda sterkere  måter der det virkelig smeller. Enten man står på den ene eller den andre siden av muren.

5 Responses to “Det er jammen godt vi har krigen i Gaza”

  1. Mona mono Says:

    «Når vi, langt borte kan reagere som vi gjør, når vi voksne fornuftige mennesker kan reagere med hat, sinne, bitterhet, håpløshet, på noe “langt borte” – da er det ikke rart at man ikke kan reagere på enda sterkere måter der det virkelig smeller. Enten man står på den ene eller den andre siden av muren.»

    Er så enig… =(

  2. tornerose Says:

    du har satt ord på ting jeg har gått og tenkt mye på de siste dagene. Dette ble en tankevekkende og tragikomisk fremtislling av noen av problemstilingene. Jeg synes det er vondt åssen utviklingen er i alle retninger i denne konflikten. Når det kan bli så mye bråk her i norge, og så mye hat, så er det jammen ikke rart det smeller der. Jeg har virkelig vondt av palestinerne som blir drevet ut av landet sitt, mmen må også si jeg har tenkt mye på de av jødene som er uskyldige oppe i dette, som er fredelige og kanskje ønsker å finne løsninger som blir satt for hat av en hel verden.Igjen… Jeg har ikke nok kunnskap til å kunne diskutere hvem sin feil det er for konfliktene har foregått i århundrer, men jeg håper virkelig ikke vi glemmer de sivile på begge sider. Og vi støtter ingen av dem ved å kaste stein selv!


  3. Godt skrevet! Setter jo det hele litt i perspektiv…

  4. Lothiane Says:

    Tankevekkende post. Det synes jeg Avil sin post er også. Jeg leste svaret ditt der borte og ordene til Tutu om at Gud var på deres side som ofre, festet seg hos meg.

    Mangler egentlig litt ord, synes det er en forferdelig situasjon nå og føler meg mest av alt avmektig. Jeg forstår ikke hvordan folk kan få seg til å hate et helt folk, slik det virker som mange gjør med jødene nå (og før). Ei heller når de skjærer alle muslimer over en kam og ser på dem som fienden. Blir bare oppgitt over hvordan noen tenker så enkelt og ensidig.


Legg igjen en kommentar

