Israel fikk tre ganger så mye tid på å forklare seg enn palestinerne

februar 5, 2009

Dette rapporterte NRK P2 i en lang reportasje morges, og viste bla til Guardian samt at de hadde intervju med en Israelsk medierådgiver. Jeg finner dessverre ingenting om dette på nett enda, verken hos NRK eller hos Guardian. En kort kommentar om dette i NRK finner du nå her.

Det har vært en del diskusjon rundt dekningen av det som hendte i Gaza i januar. Det kan virke som det er ”slått fast” at ”palestinerne vant mediekrigen”, og en undersøkelse i norske medier forsterket dette inntrykket.

Jeg har ikke vært helt med på det, blant annet så virker det som om de fleste mener at det var Hamas som brøt våpenhvilen – noe som vel er en sannhet med modifikasjoner, om ikke direkte feil. Willoch summerer opp hva Henry Siegman sier i Aftenposten:

«Våpenhvilen … som var åpen for fornyelse i desember (i fjor), krevet at begge parter skulle avstå fra voldsbruk … Denne forståelse ble alvorlig brutt 4. november, da israelske styrker gikk inn i Gaza og drepte seks medlemmer av Hamas. Hamas svarte med å sende … raketter og … missiler. Men de tilbød å forlenge våpenhvilen, … på vilkår av at Israel avsluttet sin blokade. Israel nektet. De kunne ha … beskyttet sine borgere … ved å lette blokaden, men ville ikke engang prøve. Det kan ikke sies at Israel gikk til angrep for å beskytte sine borgere mot raketter. De gjorde det for å beskytte sin rett til å fortsette sin kvelning av Gazas befolkning».

Men tilbake til mediedekningen. Israel har fått mange flere spaltemeter enn palestinerne, og mener selv de har ”lykkes med sin mediestrategi” og fått slått fast blant de tre punktene de hadde bestemt seg for: At Hamas er en terrororganisasjon, at det var Hamas som brøt våpenhvilen og at Israel har rett til å forsvare seg.

Har dette lykkes synes du? Jeg merker at jeg i min egen argumentasjon og tankegang har tatt til meg disse tre punktene. Jeg trodde bombene fra Hamas kom helt uprovosert. Jeg legger alltid inn forbehold om at jeg ikke støtter Hamas, og at de er en terrororganisasjon. Og  ja, jeg har stor forståelse for at Israel må finne en måte å forsvare seg på.

Det første som dør i krig er sannheten. Men det oppsiktsvekkende med denne krigen har ikke vært at begge parter har forsøkt å forsvare sine handlinger og å drive aktiv propaganda, men at det har vært så stort forsøk på sensur når man nekter vestlige journalister å komme til i krigsområdene – og at man klarte det.

One Response to “Israel fikk tre ganger så mye tid på å forklare seg enn palestinerne”

  1. Shoaib Says:

    Sant det du sier der Beate!


Legg igjen en kommentar

