Hijabskautet går sin gang

februar 10, 2009

Diskusjonen fortsetter. Jeg synes det hele er ganske enkelt.

Det finnes kvinner som vil bruke hijab, både hjemme og på jobb. Vil vi ha disse i politiet? Om svaret er ja, så må vi tillate hijab i politiet. Er svaret nei, så lar vi vær å tillate hijab i politiet.

9 Responses to “Hijabskautet går sin gang”

  1. Lothiane Says:

    Jeg klarer ikke helt se problemet med denne hijaben, jeg altså. Er den i veien når de utfører jobben sin? Provoserer det så veldig å se tegn på annen kultur/religion? Hmm, nei, selv om jeg kjenner veldig etter så klarer jeg ikke føle noen sterk motgang mot hijabkledde kvinner i politiet. Jeg tror tvert imot de har mye å bidra med.

  2. Beate Says:

    Ja, jeg har det også slik, men når andre sier at de ikke ville fikse å forholde seg til politi i hijab, så er jo det også noe en må ta i betraktning, er det ikke?

    Her sier Undre noe om at hun ikke ville fikse det:
    http://undreverset.wordpress.com/2009/02/07/kan-man-v%C3%A6re-kristen-uten-a-ga-med-kors-rundt-halsen/


  3. Vel, jeg har ikke så stort problem med å se politikvinner med hijab. Likevel tror jeg spørsmålsstillingen må være:
    «Vil vi ha folk i politiet som vil bruke religiøse hodeplagg (evt. symboler) både hjemme og på jobb?»

    Man kan ikke begrense dette til bare kvinner med hijab og si at alle andre IKKE får lov nemlig. Det vil jo være dypt urettferdig å si at «nei, du får IKKE gå med turban, men HUN får gå med hijab». Det ville vært å rangere religioners viktighet kanskje? Og det synes jeg ikke vi skal være bekjent av.

    Så jeg synes det blir feil når noen (ikke det at jeg tolker deg slik, men..) sier «vil du virkelig stenge ute muslimske kvinner fra politiet»? For det er en prinsipiell diskusjon.

  4. Beate Says:

    Ja, det er en prisnispiell diskusjon, men det går på de gruppene som har enkelte plagg de ikke vil gå uten. Og ja, turban er det samme som hijab, men er det andre?

    Det er en stor forskjell for meg på disse to plaggene og andre fordi det er så store grupper som ikke vil gå uten disse plaggene.

    Og jeg mener spørsmålet er relevant, for om man vil ha mannlige sikher eller kvinnlige hijab-brukere, så må man tillatede de å ha disse plaggene på jobb.

    Slik er det ikke med andre plagg eller syboler. Man kan få kristne uten kors i politikorpset, eller jøder uten davidstjerne. Men man får ikke en hijabbrukende kvinne eller en sikh til å bli med i politistyrken uten å gi rom for dette.

    Så er det kanskje ikke så farlig, at det er viktigere å holde uniformen «ren».

    Men det er jo på ingen måte å stenge muslimske jenter ute fra politiet, det er jo masse muslimske jenter og kvinner som ikke bruker hijab.

  5. Beate Says:

    Her var det foresten et godt innlegg i debatten:

    http://www.aftenposten.no/meninger/article2919835.ece

  6. olava Says:

    Jeg er klar for å se politi med hijab og turban!

  7. Marte Says:

    Men det er jo ikke så enkelt at «noen bruker hijab og noen ikke bruker det». Vi vet jo at mange blir presset til å ta på seg skautet – selv om ikke ALLE blir presset, og selv om NOEN selvsagt tar det på av egen fri vilje.

    Jeg tror at muligheten til å bruke hijab i politiet er et slag i ansiktet på de damene som mener det skal være mulig å være moderat, moderne muslim uten skaut. Derfor synes jeg politiuniformen fortsatt skal være reliogionsnøytral.

  8. Ketil Says:

    Det er ikke uforenlig å bære hijab og samtidig være en moderat, moderne muslim. Men det er uforenlig å være en konservativ muslimsk kvinne og samtidig være politi.

    En imam gikk nettopp ut og sa at muslimske kvinner ikke bør pågripe menn.

    Derfor tror jeg hijab i politiuniformen, slik det er i Sverige og Storbritannia, kan bli et symbol på en slags frigjøring, og bidra til å løfte fram undertrykte muslimske kvinner.

    Keltoum Hasnaoui Missoum, jenta som ville bli politi med hijab og startet debatten, har jobbet som vekter og dørvakt. Hun vil motarbeide tvangsekteskap og omskjæring. Jeg tror hun ville ha kunnet ha vært svært nyttig i denne kampen. Nå får vi dessverre ikke oppleve henne i det yrket.

  9. Beate Says:

    olava, jeg og. Men jeg skjønner jo at det handler om mer enn meg. Men det jeg er glad for er den mer edruelige siden av denne debatten.

    Marte, jeg klare rikke helt å se at vi skal nekte bruk av hijab for å forvare voksne kvinner. Det er en form for politikk og retorikk man ofte kaster frem, men som jeg aldri svelger helt. Når det gjelder barn, kanskje, ikke når det gjelder voksne mennesker.

    Ketil, jeg tror også det. Og at det er noe av argumentene for.


Legg igjen en kommentar

