Er jeg ikke lenger døpt?

april 20, 2009

Fri tanke har et intervju med seniorrådgiver i Kirkerådet, Per Kristian Aschim angående krikeregisteret. I slutten av intervjuet sier han noe ganske så oppsiktsvekkende:

Han understreker at hvis man i voksen alder ber om å bli strøket fra registeret, så regner kirken dåpen for å være annullert. Innmelding kan imidlertid kun skje ved dåp.

Dette er det ganske oppsiktsvekkende? Vi er mange konvertitter som enten har meldt oss ut eller inn i den norske kirke, og aldri har vel dåp blitt krevd – eller avkrevd! når man bytter kirkesamfunn? Og hva med en som melder seg ut, for så å melde seg inn igjen i DnK, skal han da gjendøpes?

Har DnK plutselig gått bort fra at man annerkjenner andre kirkesamfunn sine dåpshandlinger?

Edit: Det ser ut til at det er Fri Tanke som ikke helt klarer å få sitatene på plass og få orden i DnKs dåpssyn. Det er rettet opp noe i intervjuet nå, selv om det fremdeles ikke henger helt på greit.

12 Responses to “Er jeg ikke lenger døpt?”


  1. Jeg kan ikke tro at han faktisk mener det han blir sitert på. Synes det er vanskelig nok å tro at han har sagt det. Dette var vi ferdig med i oldkirken.

    DnK anerkjenner dåp utført i Faderens, Sønnens og Den hellige ånds navn. Vann tre ganger på hodet, eller neddykking. Engang døpt alltid døpt.

    Melder du deg ut av DnK for så å melde deg inn i igjen trenger du ikke å døpe deg om igjen. Jeg trengte i hvert fall ikke det… Men om det han blir sitert på var DnKs standpunkt – at dåpen blir *annullert* ved utmeldelse – måtte vi jo døpe dem som ville melde seg inn igjen.

  2. Beate Says:

    Ja, det virker rart.

    Det ville jo i såfall være noe helt nytt, og slike ting kommer jo ikke ut av det blå.

  3. Even Gran Says:

    Hei

    Det er ikke riktig at kirken anser dåpen for å være «annullert» hvis man melder seg ut. Dette var feil i en tidlig versjon av saken. Jeg misforstod ham (eller han uttrykte seg uklart… velg selv🙂

    Slik jeg forstår dette nå, er det slik:

    Er man døpt, vil kirken alltid se på deg som en del av «flokken», teologisk sett. Det er ikke mulig å «annullere dåpen».

    De betrakter deg imidlertid som utmeldt -organisatorisk sett- hvis du strykes fra medlemsregisteret. Men teologisk sett vil du altså i kirken øyne alltid være blant «guds barn».

    Problemet med å gjøre et stort nummer ut av dette for oss ikke-troende, er at man da på en måte bekrefter at dåpen -faktisk betyr noe-. Men det gjør den jo ikke. For oss som ikke tror så er jo dette bare noe vannskvetting.

    Problemet er at vi i praksis bekrefter at dåpen er noe mer enn vannskvetting hvis vi begynner å protestere veldig på dette. Hvorfor bry seg når dere ikke legger noe i det, kan kirken si da. Og da synes jeg de har et poeng. Det beste er å drite i det. La de holde på.

    Hvis kirken, eller en hvilken som annen religion, vil se på deg som en del av «guds barn», så er det på en måte deres privilegium. Det er irriterende, javisst, men jeg tror ikke det er så mye å gjøre med det.

    Folk må nesten få ha tankeverdenen sin i fred.

    even🙂

  4. Beate Says:

    Ja, det tror jeg man må få ha.

    Muslimer ser vel på alle som muslimer? Jeg tilhører et kirkesamfunn der man ikke døper barn for å bli Guds barn (slik den Lutherske gjør det) men fordi vi _er_ Guds barn.

    Og det er jo som du sier, mener man at det er snakk om litt meningsløst vann på hodet, så er det jo det. Tror man det er noe annet, så er det det, fordi dette er symbolhandlinger som vi selv velger å gi innhold. Om man så i tillegg tror at det faktisk finnes en Gud som er i stand til/ønsker og faktisk lager sakramanenter, så kan det være enda en dimensjon på hva dåp er, men tror man ikke dette så er det jo ingen grunn til å bry seg.

    Men det du skrev ble så oppsiktsvekkende fordi det går på forholdet til andre kirkesamfunn – om man aksepterer hverandres dåp eller ei. Om den lutherske kirka plutselig hadde ment det du skrev ville det forandre hele forholdet mellom kirkesamfunnene, derfor var det ganske oppsiktsvekkende, men samtidig klart at det måtte være et feilsitat.

    Men enkelte kirkesamfunn aksepterer ikke andre sin dåp – eller ikke alle andre samfunn sin dåp, slik at man må døpes på nytt om man vil bli medlem der.

  5. TEA Says:

    Spørsmålet er vel om DNK i sin forestillingsverden fortsatt mener å hevde at man døper barna slik at de skal bli guds barn, eller om de faktisk har nærmet seg dåpssynet til metodistkirken der man døper barna fordi de er guds barn – et dåpssyn som i sannhet gjør dåpen til skvetting av vann i mine øyne.

    DNK er nok stor nok til å romme at fra nøddåp til vannskvetting, og over til troendes dåp også… så landskapet blir ganske bredt selv om man EGENTLIG har et fast dåpssyn…tror jeg..

  6. Beate Says:

    Det som i alle fall er sikkert er at man finner prester med alle slags syn i Dnk.

    HVa er ditt dåpssyn, TEA?

  7. TEA Says:

    Jeg har forenklet dåpssynet mitt: Man blir frelst/tar imot Kristus. Så blir man døpt. I den rekkefølgen

    Alt annet er bortkastet imo. Nå vil ikke det si at jeg har vondt for å akseptere andres dåpssyn, rett og slett fordi jeg ikke tror at det å bli døpt er tilværelsens hensikt.🙂 At dåpen for mange representerer noe helt annet enn det gjør for meg, ikke minst med tanke på både tradisjon, estetikk og frelsessyn tar jeg til etterretning.

    Så jeg lar de blinde lede hverandre, med relativ trygge forvisning om at de nok kommer til å finne veien hjem – og det er det viktigste!

  8. Beate Says:

    Tror jeg sier amen til siste setning der. 😉

  9. Sigrun Says:

    Lurer på om jeg er den eneste som er døpt to ganger, jeg. Da jeg fortalte om det til en prest, utbrøt han: «Det er ikke mulig!» Men det var det altså, i det overkristelige miljøet jeg vokste opp i. Fordi jeg ble født for tidlig, ble jeg først døpt hjemme, av en omreisende emmisær. Men for å være «på den sikre siden», ble jeg etterpå døpt i kirken. De trodde antakelig ikke at Gud gjorde en ordentlig jobb første gangen.

  10. Beate Says:

    Jeg trodde ikke det var så uvanlig at man gjentok nøddåp?

    Velkommen til bloggen. Hyggelig å se deg her!🙂

  11. Sigrun Says:

    Takk. Nøddåp er en fullt ut gyldig dåp, og den som er døpt med nøddåp, skal ikke døpes igjen, står det på kirken.no. http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3510

  12. Beate Says:

    Ja, jeg tenkte på stadfestelse av dåpen, ikke egentlig en ny dåp.

    Stadfestelse av nøddåp

    20. Dersom et barn som er døpt med nøddåp, lever opp, skal barnet etter forutgående avtale med menighetens prest bringes til kirken i forbindelse med en av de ordinære gudstjenester. Her gjøres det kjent at barnet allerede er døpt og innlemmet i menigheten. Tilsvarende gjelder for en voksen som er døpt med nøddåp.


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: