Vidunderlig debutantkveld på Mono

april 30, 2009

Jeg hadde forlest meg på romaner lenge før jeg fylte 15.

Av og til har jeg lurt på hvorfor det skal utgis så mange bøker. De fleste er jo ganske kjedelige. De står der, og når jeg plukker de frem og leser dem, så gir de meg ikke så mye. Av og til kommer det noen veldig, veldig fine.

Men alle de andre?

Dette er ikke en sånn seriøs undring, for jeg ser jo at andre liker bøker jeg ikke liker. Og selv om jeg bare ser bokstaver flomme forbi i grå masse så lever de for andre. Bokstavene. Bøkene. Historiene.

I går var det debutantkveld på Mono.

Ragnar Hovland hadde en fin åpning. Så satt vi der. Virvarr, Esquil og Avil i en god sofa ved siden av meg. Jeg i en deilig lenestol. En mann entret scenen, en mann sto i døråpningen og tenkte seg en røyk og jeg lente meg tilbake i stolen, lukket øynene og…

Boka åpnet seg.

En etter en gikk debutantene opp. De fleste nervøse. Noen tryggere enn andre, Noen hakkende. I følge Virrvarr hadde alle den samme lesestemmen, og som forteller og instruktør for opplesninger tenkte jeg et kvart sekund at her kunne mye gjøres – men så kunne det ikke det, for det var perfekt.

Det var perfekt for ingen stilte seg i veien for teksten. Den fløt ut til oss og det magiske øyeblikket alle fortellere streber etter der det er historien som lever og forteller blir uvesentlig tok tak og stolen min fløy og jeg var på en kirkegård. Jeg dro sverdet for å ofre et lam. Jeg satt i ølhallen i Tromsø med sovende barn rundt føttene. Jeg hadde en død bestemor og nå skulle bestefar dø og, jeg skulle passe katter og jeg sendte en lekebil ned i et isdekket vann, jeg kjeftet til kona mi over frokostbordet og så til mannen, og den jævla kaffetrakteren hørtes ut som en mann med lungesyke og mannen danset med thaijenta mens han visste at nå var det slutt det øyeblikket av fullkommen lykke. Jeg fortalte stygge jentevitser til kompisene mine mens jeg var kvalm av meg sjøl og jeg satt i operaen mens blodet pumpet ut av kostymene og konvolutter byttet hånd. Og mens stolen min reiser har en ung mann kastet seg utfor et skyskraper i mannhatten, og jeg er en kråke som spiser minn munn og med ett står han der, mannen, han stumper røyken og går inn igjen.

(Klikk deg inn på Kulturkrokí og nyt tegningene fra kvelden der!)

9 Responses to “Vidunderlig debutantkveld på Mono”

  1. Beate Says:

    Der var den ja, takk Oda!🙂

  2. Beate Says:

    Nå så jeg bilde og! Så flotte! Kan du spørre om jeg kan få bruke dem jeg og?

  3. Oda Says:

    Jeg spurte ham nå, og Streck vil helst at bildene skal ligge eksklusivt hos ham på den nye bloggen Kulturkroki inntil videre, deretter får jeg kanskje lov til å bruke noen hvis jeg blogger kvelden seinere. Men han takker for forespørselen, det var hyggelig sier han, og du må selvfølgelig gjerne lenke🙂

  4. Beate Says:

    Da har jeg lenket. 🙂


  5. […] Tegnestift har teikna meg. Eg har for første gong møtt Oda Bharfot og Fr.Martinsen og Kvinnekonger, og ein bråte andre brillefine folk. Fine damene Rullerusk og Aina og Beate var der også, og dei har blogga i dag om korleis dei opplevde arrangementet. […]

  6. Avil Says:

    Det var den finaste kvelden.

  7. vaarloek Says:

    så fint du oppsummerte det hele. skjønt, «oppsummmerte» er ikke helt rette ordet, for matematisk, for akademisk, for konkret, for faktarorientert. formidlet er bedre. så fin du formidlet det hele, opplevelsen. det er fint å bli lest for🙂 fint fint fint!


  8. […] Høgdepunkt siste døgnet. Beates rasteplass: Vidunderlig debutantkveld på Mono. Rullerusk: Grader av forfatter. Flimre: Nye debutantar. Mette Karlsvik (uten tittel): Her og her. […]


Legg igjen en kommentar

