Hvor jeg er på nett om dagen – og om hva som er definisjonen på en kristen

juni 12, 2009

Noen av grunnene til at jeg er så lite her er at jeg har gått meg litt vill på Twitter , på Facebook og i andres kommentarfelt og slikt.

Det er så enkelt å bare legge ut små korte linker og kommentarer i motsetning til å skrive langt og måtte underbygge det man skriver.

Men de siste dagene har jeg skrevet langt allikevel, for jeg har kommet opp i en diskusjon med @fritanke_even inne i kommentarfeltet til @dentvilsomme alias Arnfinn Petersen.

Neon har fått med seg at Humanisterna i Sverige har en kampanje der de sender rundt busser der det står ” Gud finns nog inte”. Arnfinn Petersen kommenterte dette på twitter og på bloggen sin, og der endte altså både jeg og Even Gran opp også.

For de som tar turen innom min blogg for å lese om religion og sånt så kan det være samtalen der inne er interessant. Vi har i alle fall brukt opp en god del av kommentarfeltet.

6 Responses to “Hvor jeg er på nett om dagen – og om hva som er definisjonen på en kristen”

  1. Heidi Says:

    Jeg har fulgt med på debatten, men for å være helt ærlig har jeg ikke lest Evens svar så nøye – dine motsvar til hans innvendinger har vært tilstrekkelig for min del.

  2. Beate Says:

    Så det er noen som faktisk har fulgt med?

    Vi trodde vel egentlig at det bare var oss sjøl vi skrev for. Hva tenker du da?

  3. Heidi Says:

    Du kan mye mer enn meg, så jeg syns jeg har lært mye om lesning av Bibelen f.eks., men det jeg har tenkt mest på under lesningen av diskusjonen har stort sett vært hvor ulike verdensbilder religiøse mennesker har i forhold til mennesker uten religion. Jeg syns det er interessant hvordan Even – som så mange andre av hans likesinnede i denne type debatt – virker å synes at alt som ikke er bokstavtro og fundamentalistisk tolkning av kristendommens skrifter, slettes ikke er kristent. Og det har jo du argumentert veldig godt for at ikke er tilfelle.

  4. Beate Says:

    Ja, det er helt grunnleggende ting vi er uenige i, eller ser helt annerledes på… Men jeg opplever jo at andre som er ateister også kan forstå, så jeg tror kanskje det går på mennesketype, samt erfaringer mer enn livvsyn?

    Men så tror jeg jo også at livssyn også spiller en minimal rolle i slike ting.

  5. Heidi Says:

    Ja, jeg er nok enig i at det går mer på erfaringer og slikt mer enn livssyn, men jeg opplever at det så ofte er et sammenfall der. Jeg vet ikke hvor mange ganger ateister har spurt meg om hvorfor jeg føler at jeg trenger å tro på en gud. Samtidig er kjæresten min en ikke-troende (han kaller det ikke for noe), og han gjør ikke slikt.

  6. Beate Says:

    Ja, det er mantge ting mange tar for gitt, som at det skal være et behov for å tro. Og ikke en overbevisning tuftet på det samme som det agnostikere og atesiter gjør.


Legg igjen en kommentar

