Raushet

juli 29, 2009

Er liten raushet for andre proposjonalt med liten raushet for en selv?

Når jeg er mest irritert på andre, så er det stort sett samtidig med at jeg er lite fornøyd med meg selv.

Når jeg ser folk som er rause, så ser det også ut til at de er fornøyd med seg selv. Ikke på en slik «jeg er best» måte, der man er blind for egne feil og mangler og totalt mangler selvinsing og selvforståelse, men med en sånn ro om at man er god nok.

Hva tror du?

8 Responses to “Raushet”

  1. Astrid Says:

    Der tror jeg du satt ord på noe ganske enkelt, men likevel veldig vanskelig – og veldig riktig. Jeg har helt samme oppfatning som deg. Takk for at du fikk meg til å tenke gjennom dette.

  2. tornerose Says:

    Jeg tror du har helt rett i dette altså. Er vel noe med at man må ha det godt med seg selv for å kunne være god mot andre. Føler man seg fæl og grusom hele tiden selv tror jeg ikke man har øynene åpne for å verken hjelpe, gi komplimenter eller gi andre slakk strikk når det trengs. Når man selv har kommet dithen at man kan le av seg selv og egne feil, og tillate at man ikke er best eller flott på alle områder, så er det enklere å ha samme tenkemåte mot de man møter. Med andre ord mer avslappet. Tror dette med hvor raus man klarer å være har mye med dagsform også og gjøre. Stress feks dreper raushet, og dårlig form er ikke med på å gjøre det lettere å tenke på andre (når man har feks vondt selv).

    Takk for orda som satt tankene i sving!:-)

  3. Beate Says:

    Jeg tror at mange som ikke har det godt med seg selv er gode mot andre – det er vel en av de typiske tingene som man kaller «flink pike-syndromet»?

    Men man sliter seg jo ut og ødelgger mye med seg selv om man holder på slik. Og ikke minst er det vel mange av de som «offrer seg» og blir små eller store martyrer med en mengde stikk som kommer her og der som nettopp forsøker å være langt, langt bedre mot andre enn de er mot seg selv?

  4. lykkefund Says:

    Det er jo mange som er gode med seg selv og gode med andre også. Og har evnen til å bare være seg selv og snill pike på samme gang. Men så har du de som forteller hele tiden hvor flinke de har vært eller at de kan gjøre jobben bedre hele tiden fordi de er flinkest, og da er ikke andre så mye verdt akkurat.
    Og den evige sutringen at det skulle ha vært meg hvis noe er gjort, men ikke på rett måte i forhold til en selv. Men nye kan jo også bassere seg på missunnelse. Og det er skummelt. «flinke piker» er mange ganger sjalue eller misunnelige og må veie opp i forhold til det de selv greier å prestere på personlig. Og vil da utøve se hva jeg har gjort i dag, og fortelle det til alle de ser, hele tiden. Gjentagende, slik at en selv og andre tror at det mennesket er jo kjempeflott. Se på hva vedkommede har gjort i dag. Stort forbilde, men egentlig en falsk stor drittsekk. Jeg var ut for en slik flink pike greie i nabolaget. Og ente opp med at jeg gjennomskuet henne fordi hun gikk å samlet opplysninger om alle og slarvet til andre om det i små stikk. Det gikk tre år før jeg oppdaget det. Og hun knuste meg med sitt egogreie der hun var i sentrum og skrøt over alt hun gjorde og hvem hun har hjulpet. GGGGGGGGGGGGRRRRRRRRRRRRRRRRR…

    Men nå skinner solen ønsker deg en fin dag🙂

  5. Beate Says:

    JA, det er masse gale med oss alle sammen. 😉

    Så får vi forsøke å rausheten som ideal, både for oss sjøl og andre?

  6. lykkefund Says:

    Raushet er viktig,
    og det gjør livet mye bedre sted å være.
    Virkningen av raushet kommer sigende og rolig.
    Og det gjør at en selv vil få indre ro og harmoni i forhold til andre og naturen.

    Jeg tror på at raushet kan gjøre noe med vår sjel, og det kan være hardt når det står på. Man kan holde på å gi opp, men gjør det ikke og blir heller raus. Og gir heller bort litt kjærlighet tilbake.

  7. Predikeren Says:

    Rausheten
    danser i solen
    og gleder den som gledes!

    Rausheten
    danser i hjertet
    og gleder den som gledes der og da!


Legg igjen en kommentar

