Stemme de grønne?

juli 29, 2009

Jeg er en sånn partihopper. Jeg stemmer taktisk, og fra år til år.

Men vi er i krig. I Afghanistan og har vært det i Irak. Vi er et land i krig, og ingen sier noe, ingen roper opp og sier – i alle dager, er det dette vi vil?

Vi står forann enorme miljøproblemer og jeg tror man må ta langt mer radikale grep enn det de etablerte partiene ser ut til å tørre.

Og selv om jeg engasjerer meg i skolepolitikk, helsepolitikk og det meste annet av politikk så tror jeg allikevel at disse sakene er så presserende nå, at jeg ikke kan se bort i fra dem.

Så hva i alle dager skal man stemme da?

Må man rett og slett stemme noen som i utgangspunktet ikke ser ut til å kunne gjøre noe som helst?

Er det noen som har vettuge tanker om dette?

Som vet litt mer enn meg, som stort sett begrenser seg til at de ar en sterk miljøpolitikk, og at de ikke vil krige?

Er det andre som vurderer å stemme på dem? Er det mulig å få dem inn på tinget? Har de noe med det partiet Eva Joly stiller for i EU-parlamentet?

22 Responses to “Stemme de grønne?”

  1. Randi Says:

    Om jeg har noen gode råd til deg, vet jeg ikke. Men jeg drev også lenge og lette etter «mitt» parti ut fra enkeltsaker, og fant det slitsomt. Så måtte jeg lete etter det partiet som stemte best overens med de grunnleggende verdier jeg har. Det ble Venstre for meg, og der stortrives jeg. Når man finner sitt parti er det dessuten ganske enkelt å engasjere seg litt ut over det å stemme ved valg, og da kan man påvirke saker i den retning man syns er riktig og viktig. Politikk er gøy og givende!

  2. Syltegeek Says:

    Jeg tror ikke det er noen steder de kan komme inn, men det kan være greit å følge med på meningsmålingene der du bor, det kan gi deg mer info.

  3. Beate Says:

    JA, venstre er vel også det som har ligget hjertet mitt nærmest på det meste – men de har ingen utrenrikspolitikk. Og de sammarbedier med Høyre, noe som det er utenkelig for meg å støtte i regjering slik de har fremstått de siste tiårene.

    Men hos MDG frinner jeg jo faktisk det jeg liker best med Venstre, blant annet samfunnslønn. Og når jeg nå sitter og leser partiprogrammet så opplever jeg at jeg for første gang finner et programm der jeg nikker «ja» til det aller, aller meste. Kanskje jeg faktisk er i ferd med å finne mitt parti? Bare så dumt at det ikke er så mange som er enige… Hehe.

  4. Beate Says:

    Da raste jo frem i EU-parlamentet i år… Kanskje vi kan håpe på en Eva Joly-effekt?

  5. Randi Says:

    Det syns jeg du skal gi blaffen i, hvis det er der du føler deg hjemme. Hvis MDG er bra for deg, er du helt sikkert bra for dem. Så kan dere vokse sammen! Det er jo ikke alltid størrelsen det kommer an på:-)

  6. Beate Says:

    Dette her ble visst kjærlighet med første lesning av partiprogram. Jeg meldte meg inn jeg. Det hadde jeg aldri trodd jeg kom til å gjøre med noe parti. Men når noen sitter og utarbeider et program som jeg bare kan sitte og nikke til og sier mer eller mindre alt om det jeg har tenkt om det meste av det de tar opp, hva kan man gjøre da, uten å rope HURRA!

  7. Rode Says:

    Hva er det du ikke liker med Høyre?

  8. Beate Says:

    Oj. Hvor skal jeg begynne? Det er vel lettere å forsøke å finne noe jeg faktisk liker med Høyre… Men jeg liker hverken skolepolitikken, miljøplitikken og minst av alt helse- og sosialpolitikken. Det er vel sistnevnte som er selve «Høyre-døderen» for min del, der de gang på gang komer med utspill jeg mener er med på å gi et intrykk av at sykdom kan kjempes mot med å gi mindre i trygd. Jeg har vel skrevet litt om det siste her tidligere. De har også for få polikere som jeg synes gjør en god jobb, og som inngir tillit. De periodene de har sittet med makten synes jeg heller ikke stort om det de har gjort, enten det gjelder mindre penger til politiet, det jeg oppelver som svært innefektiv og dårlig skolepolitikk samt en utenrikspolitikk som er til å grine av, bare slått av Kr.F som var de første som fikk oss med i internasjonal krig i Jugoslavia.


    Lett å få trygd?

    Vil du være besøksvennen min Erna?
    Den nye blå bølge-regnbuen
    Stortingspolitikere taler ME-sykes sak

  9. Stig Jørund Says:

    Jeg hater taktisk stemmegivning! Det er jo (nesten) aldri slik at én stemme avgjør. Men all denne taktiske stemmegivningen fører til at småpartier forblir nettopp det: småpartier. De Grønne burde ha vært mye større i Norge. (Faktisk det eneste partiet bortsett fra AP jeg vedkjenner meg å ha stemt. AP kan jeg ikke vri meg unna ettersom jeg er medlem.)

  10. Beate Says:

    For meg har det vært helt greit å stemme taktisk fordi jeg ikke har funnet noe parti jeg virkelig ville støtte. Dvs, jeg stemte V med mitt første valg, og ville vel kunnet fortsatt med det om man ikke ville i regjering med H, samt at de ikke har noen utenrikspolitikk, og knapt noen helsepolitikk heller. Også har jeg stemt taktisk på enkeltpersoner jeg ville ha inn på tinget, taktisk på å om jeg ville ha den ene koalisjonen eller den andre osv.

  11. akeleiedamen Says:

    Jeg er selv i tvil ved valget, det har jeg vært hvert år…..selv om V alltid har ligget hjertet nærast…. Fin-fin blogg! Jeg er ny og storøyd her i dette universet.

  12. Inger Says:

    Jeg står i det samme dilemmaet selv. Miljøpartiet De grønne står mitt hjerte nærmest,men de når nok ikke opp. Jeg skulle ønske vi fikk et nytt parti som kunne kalles Humanistene. Det skulle ha tre bærebjelker: God fordeling,frihet og langsiktighet.

    God foreling: Her kunne Venstres tanker om samfunnslønn komme inn.Det å vite at vi alle har et sikringsnett i bunnen, ville være en viktig del av den psykiske tryggheten. En slik trygghet,tror jeg, ville gjøre oss mere kreative,og bedre i stand til å ta i bruk egne muligheter.

    Frihet: Frihet er et helt grunnleggende sjelelig behov.På en blogg har ei jente i psykisk krise skrevet på hele underarmen: I want to be free. Innenfor de rammene som god fordeling må sette,må derfor partiet satse på maksimal frihet.

    Langsiktighet: Her kommer tankene til De grønne inn. Slik det nå er,holder vi på med å sage over den greinen vi selv sitter på.

    Bloggere får stadig større innflytelse. De har et innbyrdes sterkt nettverk,og i kombinasjon med Facebook og Twitter gir dette muligheter til påvirkning. De gamle partiene bygger stort sett på særinteresser. Tenk om vi fikk et parti hvor det å «sette mennesket i sentrum» var mer enn et tomt munnhell.

  13. Beate Says:

    akeleiedamen – velkommen til dette universet. 🙂

    Inger – jeg har også lekt med tanken om å lage et parti som passer meg. Men nå fant jeg det faktisk her. Ellers likte jeg godt de tre punktene dine.

    Når det gjelder det å ikke nå opp – det jeg tenker er at en stemme på ett slikt parti faktisk er et viktig bidrag – nettopp fordi det er så lite. Hvert medlem, og hver stemme generer viktig pengestøtte som igjen kan føre til større handslingsrom.

    Så om min stemme ikke får partiet over sperregrensen i år, så kan medlemskap og stemme føre til at de kommer over sperregrensen i neste omgang.

    Og dermed er det allikevel et slags «taktisk valg».

  14. Ragnhild Says:

    Morsomt! Akkurat som du beskriver det, var også mitt første møte med De Grønne for omtrent 15 år siden. Kjente meg godt igjen. Velkommen! (Ellers har jeg også et hjerte for Venstre.)

  15. Beate Says:

    Så det finnes andre medlemmer der ute. ;o) Takk for velkomsten!

    Jeg fant ut at jeg kjente flere, i dette bittelille partiet.

    Vet du om det er andre på nett?

  16. Tore Says:

    Eg trur MDG fangar opp det V kunne vore og ein gong starta som: Eit humanistisk, venstreliberalt parti med tillegg for økologien som med sitt overordna og langsiktige alvor har velta innover oss dei siste tiåra. Men 1) dagens Venstre er lik Høgre i økonomisk politikk, og 2) økonomisk politikk er det viktigiaste i politikken, og 3)varig økologisk og sosial berekraft føreset meir politisk styring med økonomien enn i dag. Difor: MDG for meg. På venstresida økonomisk, liberalt i andre spørsmål. Bli med!


  17. Ble ordentlig glad da jeg leste bloggposten din og resten av kommentarene🙂 Velkommen!


  18. En del grønne «lurkers» her allerede, Beate. Jeg er en av de mer ferske i de norske grønne, men har erfaring fra det belgiske søsterpartiet, og har dessuten fulgt det nederlandske søsterpartiet nøye.

    Jeg synes Inger sine tre tanken høres veldig ut som det GroenLinks i Nederland står for, og det MDG også er i ferd med å markere seg som, nemlig en grønn venstreliberalisme, som lærer av både liberalismen og sosialismen. Velkommen skal du være, Beate, og jeg håper flere blir med på laget etterhvert.

    Til de som lurer på om det er vits å stemme på oss: Selv om vi ikke skulle komme inn på Stortinget betyr flere stemmer til oss at vi får en bedre økonomi foran neste valg, og bedre sjanser til å få grønne inn i kommunestyrer og på fylkesting. Stemmen din er verdt ca. en 100-lapp i året. Jeg kommer til å de pengene til det partiet jeg er mest enig med.

  19. Beate Says:

    Her ramler det jo inn. 🙂

    Takk for alle kommentarer!

    Et sosialliberalistisk alterntiv er jo det mange etterspør, så da handler det kanskje mye om å få sagt ifra at man finnes?

    Jeg har forsøkt å finne info om noen ting og ikke klart det, kanskje noen av dere har svar:

    En historisk oversikt over representater i kommunestyrer. (Fylkespolitikere har vel ikke mdg hatt?)

    Hvem er ansatt, i hvilke stillinger?

    Møter og arrangementer?

    Hva skjer nå frem mot valget?


  20. Å bli synlige, så folk vet at vi er et alternativ, er hovedfokuset for oss denne valgkampen. Å slippe gjennom støymuren er ikke lett, men vi ser hele tiden små fremskritt. Spesielt det at vi har en jevn tilstrømning av nye medlemmer🙂

    Har ikke den historiske oversikten her, men vår partisektretær Jarle Fagerheim kan sikkert hjelpe deg med det når han er tilbake fra seminar i regi av Nordisk Fredsakademi om en uke. Du får tak i ham på jarle.fagerheim(at)mdg.no. Vi har hatt en fylkespolitiker tidligere, Christian Grorud (som nå er 2.kandidat i Oslo, etter meg) har sittet i fylkestinget i Akershus.

    Vi har foreløpig ikke så mange ansatte, ettersom vi fortsatt er et lite parti, men partikontoret ligger i Oslo der du finner Jarle, Henrik Gimle og meg i tillegg til et valgkampsekretariat for Oslo. Ellers jobber resten av landsstyremedlemmene også nesten fulltid med dette, men de er plassert rundt om i landet. Mesteparten av arbeidet vårt er frivillig innsats, men når man virkelig brenner for en sak, kan man finne mange frivillge timer🙂

    Her er oversikt over resten av landsstyret http://www.mdg.no/om-mdg/partiorgan/

    Møter og arrangementer er litt avhengig av hvor i landet du bor. Fylkesstyret i ditt fylke har oversikten over hva som skjer der. Kalenderen på nettsidene våre vil frem mot valget bli oppdatert på nasjonale arrangementer.

  21. Kvinnekongen Says:

    Jeg er også der. De grønne, liksom. Jeg har aldri vurdert det før. Men det er det eneste partiet som kan klare å sjarmere meg i år. Jeg skal også sette meg inn i program og karakterer. I think I’m in love.

  22. Beate Says:

    Do that. Dodelidoo.

    I dag sto jeg to timer på stand.

    I’m in love too.


Legg igjen en kommentar

