Innvandrerne tar jobbene fra oss!

august 20, 2009

Jeg sitter og ser på opptak fra NRK i går – innvandring og integrering var det temaet.

Det store temaet i år er å få innvandrere i jobb.

Når temaet blir innvandrere og jobb får jeg deja vu fra 80-tallet. Det var bare det at da var det det motsatte man var opptatt av: Innvandrerne tok våre jobber!

Galt blir det visst okke som.

Forøvrig har jeg tenkt mye på innvandringspolitikk –eller kanskje helst manglende innvandringspolitikk etter at jeg leste denne kronikken av Erling Rimhaugs tidligere i sommer:  Uteblitt innvandringspolitikk.

I dag er også Are Slettan  inne på temaet, og jeg har også kommentert i bloggen hans.

Det skal utredes hvordan velferdsstaten skal utformes i dagens Norge, både i forhold til arbeidsinnvandring, velferdsinnvandring (et ny-ord jeg ikke er helt sikker på hva innebærer) og ikke minst nordmenn som bor store deler av året i utlandet. Jeg ser frem til konklusjonene i den utredningen, og jeg tenker at dette er et av de viktige politiske spørsmålene i årene som kommer.

*************

Post-post: Jeg tror alle spørsmål handler om å forsøke å se ulemper og fordeler med de valg man tar. Og da trenger man stemmer som mener forskjellig og ser på et problem fra andre vinkler. Marte Michelet har blitt en stemme som gjerne sier mange andre i mot når det kommer til slikt, og er derfor grei å ha med seg i stemmemylderet. Her om «Hvit velferd«.

Legg igjen en kommentar

