Undrer videre over sykelønn

desember 20, 2009

Hvorfor disse postene? Fordi jeg ikke skjønner hva som skjer. Og ut av det jeg leser at andre skriver, så er virker det ikke som om noen andre egentlig skjønner heller. Jeg har gått og grublet på dette med økte trygdeutgifter i hele høst, lest og tenkt, men ikke klart å formulere noe som helst som gir mening. Det eneste jeg klarer er å undre meg. Så da kan vi i alle fall begynne å undre oss sammen.

For å oppsumere:

Vi har et problem – utgiftene til sykelønn og trygd stiger enormt.

Hvorfor gjør de det? Den enkle forklaringen er at vi er for mange trygdede og for mange er sykmeldte. Men statistikken er ganske klar – vi er ikke mer sykmeldt før enn nå, og antallet trygdede, inkludert arbeidsledige er ikke spesielt stort. Det varierer litt fra år til år, og det nye nå er at det er flere unge trygdede, og flere eldre kvinner. Jeg har ikke sett tall som kan fortelle om veksten i unge skyldes større kull, eller om det er større i prosent av arbeidsstyrken, (Har noen sett slike tall?) men at unge faller ut av arbeidslivet er et problem vi må ta på alvor. At det er flere eldre uføre kommer av at man har hatt flere i arbeidslivet, og det er en forventet økning.

Men selv med disse gruppenes økning, så er fakta at vi har ekstremt mange i arbeid, dvs 77%. Og som sagt, ikke flere sykmeldinger enn tidligere. Så hvorfor stiger utgiftene så enormt.

En ting jeg ikke har sett tall på, men som jeg tror kanskje er en nøkkel her er lønnsnivået vårt. At de økte utgiftene ikke skyldes de som blir syke eller uføre eller arbeidsledige, men at de som blir det har krav på så mye mer penger fordi lønna deres har vært mye høyere enn den lønna man hadde tidligere. Jo høyere lønn folk har, jo mer må staten ut med i det man blir syk.

Så skulle man jo tro at dette ikke var noe problem, all den tid trygdeutbetalingene følger hvor mye man har betalt inn i nettopp skatt og avgifter til slikt. Er det da her problemet ligger, at man ikke betaler nok i forhold til det man siden får igjen? Eller at man har tatt inn pengene, men ikke budsjettert med at de må ut igjen?

For å virkelig undre lenger på svakt grunnlag her, så lurer jeg også på om det er det høye lønnsnivået som gir den ubalansen vi har fått i kommuneøkonomi og levestandarden vår. Det kan virke som om vi i Norge i dag har mindre råd til å pusse opp skoler og andre tjenester i både stat og kommune enn vi hadde for noen tiår siden. I vår kommune har skolene så og si ikke noe budsjett å spille på – det meste går rett ut til lønninger. Samtidig blir folk bare rikere og rikere, vi ser det ikke bare på det private forbruket som har eksplodert, men også på at vi midt i en global finanskrise er i stand til å spare mer enn noen sinne. Den tanken som slår meg er jo at det er en ubalanse her, en stor ubalanse mellom privatøkonomien vår som befolkning, og samfunnsøkonomien vår. At de høye lønningene vi utbetaler utarmer velferdsgodene.

Med andre ord, at det ikke er verken i velferdsgodene eller i trygdeutbetalingene hovedproblemet vårt ligger, men i lønnsgodene våre.

Forrige post i sykelønnsundringen.

7 Responses to “Undrer videre over sykelønn”

  1. alessine Says:

    Jeg undres som deg. Og høye lønninger kan være et spor.

    Er milliardene som oppgis i omkostninger av trygdeutgifter en utgiftspost for rene trygdeutbetalinger, eller er det en totalsum for drift og utbetalinger?

    Kan noen av utgiftene i så fall forklares med at de ligge innbakt i kvalitetsforbedring av mange aspekter i selve «systemet»? Altså i selve rammen rundt driften av trygd/NAV med alt som følger med?

    Ledninger, kvalitetsstoler, tekniske bygningskrav, papir, kunst i lokaler, logoutforming, [uttømmelig liste], slik at omkostningen for hver trygdekrone utbetalt også er større enn tidligere?

    Dette er en tanke parallelt til at jeg mener å se at høye privatlønninger ikke nødvendigvis går til «mer», men til kvalitetsforbedring [kortsiktig dyrere] av det man uansett trenger. Men dette er altså bare en tanke.

  2. Beate Says:

    Ja, dette har jeg også lurt på – hvor mye som er til betalingene, og hvor mye som er til systemet rundt – da jo også lønningene til NAV-ansatte.

    Om det siste er tilfellet så tenker jeg vel også at det er mye i systemet rundt som suger uforholdsvismessig mye penger. Saker som blir trenert og sendes rundt på «rundans» må jo koste enormt.

    Og ting som koster men som vi har bedt om, som alt arbeidet rundt IA-avtaler.

  3. Lothiane Says:

    Gode og betimelige spørsmål. Jeg skulle ønske noen kunne nyansere dette og gi oss svar i media. På tide med litt motbør mot all «hetsen», synes jeg.

  4. mariasmetode Says:

    Som sagt før, gode undringer fra deg, Beate.

    Her er andre som har kikket tallene og undrer minst like mye som deg

    http://www.dagbladet.no/a/9763886/

  5. Beate Says:

    Åh. Det var en god kronikk.

    Og han har tyngde bak det han sier med den erfaringen han har. Og jeg må si jeg synes de lette sparkene til de som synser om dette var på sin plass.

  6. mariasmetode Says:

    Ja, og så er det godt å se at det en selv undrer over, som en tror er helt bak mål, ikke er så bak mål likevel. Når alt kommer til alt.

    Han har erfaring, ja. Det er mye synsing. Det har noe med at vi vet altfor lite, sånnn _egentlig_, og at det er mange som mener dette er et helt legitimt tema å synse om.

    Godt nytt år, forresten!

    Du _er_ klar over at dette året skal bli ditt beste – noensinne, ikke sant?😀

  7. Beate Says:

    Hehe, ja, her og nå er alltid best.🙂

    Når det gjelder dette med synsingen – man får jo litt bakoversveis når autoriteter går ut og mener ting veldig bombastisk – når man da opplever at de går der uten klær, så skal det litt til å rope at man ikke ser noen.

    Ellers synes jeg Lothianes innlegg i dag er tenkevekkende: «Gratulerer»


Legg igjen en kommentar

