Ateisten og teisten

april 5, 2010

”Si meg” sa ateisten,” Hva er egentlig sannheten, finnes det en Gud?”

Mesteren sa: ”Om du vil at jeg skal være helt ærlig, så vil jeg ikke svare.”

Senere krevde disiplene hans å få vite hvorfor han ikke hadde svart.

”Fordi det ikke finnes noe svar på spørsmålet hans” sa Mesteren.

”Så du er en ateist?”

”Nei, absolutt ikke. Ateisten gjør den feilen at han benekter det som vi ikke kan si noe om,”

Etter en pause for å la dette synke inn, la han til: ”og teisten gjør den feilen at han bekrefter det.”

*******************

God påske!

2 Responses to “Ateisten og teisten”

  1. SondreB Says:

    Morsom historie, men det er ikke slik at man må akseptere hva som helst og ikke kunne ha noen mening mot en ubeviselig påstand. Vi kan bruke logikk og imperiske observasjoner, studere historien og forsøke å forstå bakgrunnen for religioner og religiøs tro. Hvis jeg påstår det er en rosa elefant i bane rundt jorden, er det meg som må bevise at min påstand er korrekt. Det du kan gjøre, er å vise til hvor usannsynlig dette er og dermed avvise min påstand🙂

  2. Beate Says:

    Eller tenke at dette må han da få lov til å tro, og at det ikke angår meg.


Legg igjen en kommentar

