Vampyrer

mai 18, 2010

For en tid tilbake så jeg min første vampyrfilm noensinne – La den rette komme inn. Og likte den overhode ikke. Så ble jeg også hekta på True Blood på NRK. Og siden har det gått mye i vampyrer. Jeg ser sjelden serier overhode, jeg blir stort sett lei etter en episode eller to, men her altså så ble jeg fascinert av noe jeg helt ikke helt har fått taket på hva er ennå. Så nå har jeg også lest de 9 første bøkene, jeg har sett en sesong av Vampire Diaries og to av Being Human. Twilight bøkene har jeg jo også fått med meg. I dag bestilte jeg Anne Rice sine første på biblioteket, jeg tenkte at nå når jeg er ferdig med alt som er produsert de siste årene, er det vel på tide å sjekke ut hva ”forrige bølge” med vampyrer gikk ut på.

Vi har en vampyrekspert i Norge, Arnfinn ”Den tvilsomme”. Han har i lengre tid sagt at vampyrbølgen vi er inne nå tar slutt fort, men for min del, som ikke har kastet meg over den før nå så kjenner jeg at jeg ikke helt er ferdig med den enda. Hvewrken med å finne ut hvorfor det tiltrekker, eller på hvilken måte vampyrene beskriver oss vanlige dødlige.

True Blood kan man se her.
HBO sine sider.
Oversikt over bøkene.
Blodfansen venter på sesong 3 nå om dagen. Trailere til disse ligger på HBO sine sider, men i tillegg så legger de ut noen små snutter, ”minisodes”. De får vi ikke tilgang til i Norge, men snille mennesker legger de ut på youtube:
Minisode 1:  Eric&Pam
Minisode 2: Jessica

Minisode 3: Sookie, Lafayette, and Tara
Minisode 4: Sam
Minisode 5: Bill
Minisode 6: Jason

Vampire Diaries er en rar sak, Flimra har beskrevet hva den går ut på veldig godt her.
Du kan se den her.

Being human røsket alvorlig i meg.
Du kan se den her.

Philip Burne-Jones, The Vampire, 1897

9 Responses to “Vampyrer”

  1. Lothiane Says:

    Hehe, har du også ramla på vampyrbølgen!😀 Me too, og det hadde jeg ikke trodd jeg skulle gjøre. True blood har jeg bare sett, ikke lest, men liker serien. Kanskje jeg skal få tak i bøkene også, da har jeg litt å pusle med framover.

    Venter ellers spent på neste bok i serien House of night, som er en (til tider patetisk) vampyr-fjortis-romanserie.🙂

    Hvorfor… ja, det har jeg også tenkt en del på. Vet ikke om jeg har funnet noen svar, men det er spennende å fundere over.🙂

  2. Beate Says:

    Den serien har jeg ikke hørt om – men det er vel mange slike der ute nå?

    Jeg skal fundere videre på det med hva som funderer, akkurat nå tenker jeg at seriene jo er såpass forskjellige innebyrdes at det kanskje er vanskelig å finne en fellesnevner. Om en ser bort ifra sex og vold, men det er kanskje nok?

  3. Sexy Sadie Says:

    Jeg er totalt hektet på Beeing Human.
    Hørt noe om det blir en 3 sesong?
    Det må det nesten bli siden den avsluttet med en SKIKKELIG cliffhanger.

  4. Beate Says:

    Ja, jeg har hørt at det skal bli en 3. Men jeg vet ikke helt, jeg er redd det blir å tvære det ut, for jeg synes den var så veldig ferdig, på mange måter. Selv med cliffhangeren.

  5. caterinacattaneo Says:

    True Blood er den fineste serien. *hjerte*

  6. Beate Says:

    Er du også (blod)fan? Jeg leste ferdig den siste boka i natt og i morges. Men novellene har jeg ikke lest ennå, har du?

  7. caterinacattaneo Says:

    Jeg er blod-fan. Men bare TV-serien …🙂

  8. moonfreckle Says:

    Å nei!!!!

    Jeg har skikkelig ELSKET å se vampire diaries via din link, Beate.
    Men idag skulle jeg sette igang med ‘being human’ og den siden er FJERNET!!!! :O

    What to do?


Legg igjen en kommentar

