Niqab – nei takk

januar 4, 2011

Det er litt uvant for meg å si at jeg synes et klesplagg skal forbys i Norge, men jo, jeg tror det beste er å forby niqab. Hvorfor? Ikke fordi det er kvinneundertrykkende. Jeg tror ikke det er kvinneundertrykkende for alle som bruker det. For de som faktisk er undertrykket så er hvordan man vil være fri og frigjørelse være opp til hver enkelt. Men fordi det vekker for mye frykt i mange av oss andre.

Vi har religionsfrihet. Vi har ytringsfrihet. Niqab burde være greit. Men nei, det er ikke det, det provoserer rett og slett for mye. Vi er i ferd med å endre den norske kulturen radikalt. Fra å være forholdsvis homogent samfunn med noen få minoriteter så er vi i ferd med å bli et langt mer multikulturelt samfunn. Det koster. Det koster ikke minst i trygghet og tillit. Mange muslimer i Norge opplevde at Dagbladets trykking av Muhammed som gris var en dråpe som fikk det til å renne over for dem – at fordommer og hets de følte de hadde blitt utsatt for over lang tid i media kulminerte i dette, og de arrangerte en demonstrasjon. Ikke støttet av muslimske talsmenn og moskeer, det virket mer som et ungdomsopprør fra den generasjonen som har bodd største delen av livet her over måten de blir fremstilt på i media. Men det dro mange folk, og det var sterke følelser av å bli krenket.

Vel. Niqab oppfattes som en lignende dråpe for store deler av Norges ikke-muslimske befolkning. Kanskje av store deler av den muslimske og? Mange føler seg utrygge og redde. Niqab er for mange nordmenn symbolet på terror og religiøst diktatur. Det er også et symbol på en kvinneundertrykking vi har forsøkt i mange år å komme oss fri fra. Der mange muslimer opplever trykkingen av en tegning av Muhammed som gris som et slag i ansiktet, (enten man mener slikt skal kunne trykkes eller ei), så er det slik svært, svært mange av oss som bor i dette landet opplever kvinner i niqab.

Selv blir jeg ikke så provosert av jenter som sprenger grenser, heller ikke på denne med å øve seg opp til å tørre å gå med niqab i Norge. At man går på tvers av samfunnet og provoserer, enten det er å trekke i niqab eller stille opp i Blitz bunad der man aldri har sett slikt før. Jeg lurer mest på hvordan de mener det bør gjennomføres i praksis i et land der man faktisk allerede har lover om at det ikke er lov å skjule ansiktet sitt om man er i eller utenfor banker eller posthus, men jeg blir ikke opprørt på egne vegne.

Men nei. Det finnes regler for påkledning. Det er ikke lov å blotte seg i Norge, og det gjelder også folk som kommer fra steder hvor man går rundt uten klær. Vi har ikke lover mot å gå i bikini i byen slik man har i mange land, men man gjør det allikevel ikke. Fordi det støter, og fordi det ikke passer seg. Og Niqab passer seg ikke i et land som forsøker å finne en måte å gå fra å være en utkant av Europa til å bli noe helt annet, og hvor det oppleves som symbol på noe mange frykter: Terror, ekstrem politisk islamisme og kvinneundertrykking.

********’

Om niqab bruk og forbud i Egypt: Behind the Veil

6 Responses to “Niqab – nei takk”

  1. Shoaib Says:

    Jeg synes det er en vanskelig problemstilling. Jeg mener at bruk av niqab faktisk ikke kan forbys og hører inn under religionsfriheten, men jeg ser problemene med niqab også. På mange måter er det ting jeg ville prøvd å løse med dialog heller enn forbud, selv om jeg altså både ser og forstår det problematiske aspektet.

  2. Beate Says:

    Ja, det er den første tanken min og. Men om dialogen bare er ment som et middel til uansett å ikke få noen til å bære niqab i Norge, er det ikke mer ærlig å bare si «nei»?

    Og hvor går grensen for religionsfrihet? Mage steder i verden har man religiøse ritualer der man pisker seg selv til blods – ville man tillatt det i Norge, i religionsfrihetens navn?

    Å skjule ansiktet sitt er dypt problamtisk i Norge – det provoserer, forarger, krenker og ikke minst skremmer folk. Forskjellen mellom å se folk på gata iført finlandshette og niqab er for mange ikke stor.

    Og ikke bare her, når man leser den linken jeg la til på slutten, så ser man at det faktisk er det samme i land som Egypt.


  3. Det er vel rettere å rette evt. forbud mer generelt mot f.eks. å tildekke ansiktet på offentlige kontorer el.l? Jeg møter jo folk i skiløypa med balaklava (finlandshette). Det syns jeg er greit, men jeg vil ikke at de skal gå inn på posten med dette plagget

  4. Beate Says:

    Helt klart, det må være et generelt forubd mot å dekke ansiktet. Samtidig må det som du sier være lov å bruke finlandshette i skisporet, og også burka i moskeen.

    Et forbud mot å maskere ansiktet i og rundt posthus og bank har vi allerede, det er en gammel lov.


  5. >Et forbud mot å maskere ansiktet i og rundt posthus og bank har vi allerede, det er en gammel lov.

    Det visste jeg ikke. Kanskje naturlig å utvide dette forbudet da; Til offentlig kommunikasjon, alle offentlige bygg – spesielt undervisningslokaler. Private butikker bør få hjemmel (de har det kanskje allerede?) til selv å avgjøre hva de vil tillate

  6. Beate Says:

    Jeg husker ikke når jeg lærte det men jo, det er en lov om det, for å kunne avverge ran man ser er i emning.

    Om det i det hele tatt er lov med et niqab forbud er egentlig ikke sikkert – i Danmark har de diskutert dette en god del, og det ser ut til å bryte med grunnloven. Kanskje er det heller ikke ønskelig sett fra et liberalt perspektiv? Selv er jeg litt overrasket over at jeg kan se det gode i et slikt forbud, det kjennes ganske fremmed for meg.


Legg igjen en kommentar

