Arne Næss, aktuell mann i 100

januar 27, 2012

Arne Næss ville vært 100 år i dag, og er aktuell som alltid. I anledning dagen skal jeg forsøke å pugge utenat hans seks teser om saklighet. De er et glimrende verktøy for å forstå seg selv og sine reaksjoner, og også andre og deres reaksjoner. Som oftest når jeg kjenner pulsen stige og adrenalinet pumpe er noen av disse reglene er brutt. Og likeså når andres adrenalin og puls stiger på grunn av noen jeg har skrevet så er det oftest med god grunn, og jeg burde se over min egen tekst. Virkelig gode tekster er i mine øyne de som skaper fred, og som åpner opp, ikke de som skaper strid. Takk Arne, der du måtte sitte og titte ned på oss, eller løpe rundt og gjøre noe helt, helt annet i dag, for å gi meg redskaper som kan gjøre det idealet litt lettere å nå.

* Unngå personkarakterstikker og påstander om motiver, gå til saken.
* Unngå tendensiøse gjengivelser av stridsspørsmål.
* Unngå tendensiøs flertydighet.
* Unngå å tillegge motstandere standpunkter de ikke har.
* Unngå fremstillinger som er usanne, ufullstendige, skjeve, holder tilbake relevant informasjon.
* Unngå ironi, sarkasme, skjellsord, overdrivelser eller trusler.

9 Responses to “Arne Næss, aktuell mann i 100”


  1. Ja, han har skrevet mye fornuftig, Arne N.

    Jeg har sett en lignende liste før, der han advarer mot bruk av stråmenn. Noe mener sokkedukke er den kvinnelige utgaven.

    Jeg sliter litt med siste punkt: unngå ironi og sarkasme. Han tenker vel på akademiske diskusjoner. Mange nettdiskusjoner er vel ikke akademiske, mange er vel skrevet som underholdning.

    Far min ville ha vært 96 i dag. Jeg må nok forhåpentlig vente noen år til, før jeg finner ut om de har spist himmelsk kake i lag.

  2. Beate Says:

    Jeg tenker at lista er god om det er betente temaer, der man skal forsøke å kommunisere med hverandre, og man i utgangspunktet er uenige. Og at når man sier at man skal unngå ironi og sarkasme, så er det ironi og sarkasme rettet mot den andre.


  3. Ironi og sarkasme har et islag av ondskap i seg, så egentlig bør en skygge unna, men av og til er det moro å være ekkel. Er man godt kjent med en person så tåler de fleste en fleip.

  4. Undre Says:

    «Unngå ironi, sarkasme».

    Ouch! Da blir det ikke mye igjen av bloggen min!

    Men kloke setninger å ha i bakhodet. Arne Næss var en fin mann!

  5. Beate Says:

    Tror neppe han var en motstander av ironi og sarkasme, selv om han mente at det neppe kunne brukes og samtidig være saklig.

    For det er jo det det handler om her, 6 teser om saklighet.

    En passe dose ironi og sarkasme må til her i livet.

  6. Kjell Arild Says:

    Ja det står jo der, ser jeg nå: seks teser om saklighet. Og saklighet er jo et fint ideal. Og nå har jeg skrevet to setninger uten ironi.

    Men ironi kan være morsomt. Kjartan Fløgstad

  7. Beate Says:

    Ironi er veldig, veldig morsomt, og er både viktig og riktig mange ganger. I og med at det nå på nytt er blitt søkt om å få sprøyte rundup fra helikopter igjen i Follo, så har den gamle yndlingsteksten min fra gymnaset blitt aktuell igjen:
    DRA DU INN I GRANSKAUEN
    OG NYT DEN STORE FREDEN!

    Nylig seiret vettet i Ski kommunestyre. Mot elleve stemmer ble det vedtatt at skogene skal sprøytes. Fra helikopter, Med Glyfosat – dette vidunderlige kjemikalium som skaper fred.

  8. Synne Says:

    Det er så lett å sitte å slenge «litt slemme» kommentarer når en ikke ser den andres ansikt. bare for moro. I det lange løp gjør det kanskje mer med avsenderen enn mottakeren. Det halvskjeve, ironiske blikket på verden er også en avstandstaken og en distansering som skader sjelen. Jeg prøver heller å tenke løsningsorientert og handlende – det fører meg inn i verden, ikke bort fra den.

  9. Undre Says:

    Jeg snublet over denne Halvdan Sivertsen-videoen på YouTube og kom til å tenke på denne tråden igjen, for introen til denne låta viser at ironi og bitende sarkasme er en stor kunst når man gjør det med hjertet og vidd (noe som ikke er alle forunt å gjøre):

    Sånn for øvrig kunne jo Sivertsen gjentatt de samme orda i dag som i 1989.😦


Legg igjen en kommentar

