Mannlige og kvinnelige avatarer

november 5, 2012

Indregaard.no har en fin bloggpost i dag om avatarer på Twitter: Ikke smil, du er mann. Menn er alvorlige og kvinner smiler, konkluderer han med. Jeg lurte litt på om det også var slik i min feed, selv om det ikke har slått meg, tvert i mot så ville jeg trodd at mange smilte av mennene, det er ideen jeg har når jeg sitter og ser på min egen feed, i alle fall. Men en ting er hva man tror man ser, en annen ting er hva man faktisk ser.

Så jeg tok en stikkprøve som sikkert ikke er representativ. I fem minutter, fra 12.00 til 12.05 sorterte jeg alle avatarene som kom opp i feeden. Om samme person postet flere ganger telte jeg personen flere ganger.

Jeg delte opp i menn, kvinner og ikke mulig å kjønne ut i fra avatar. Så delte jeg opp i smil, alvorlig eller sur, og ikke mulig å se ansiktsuttrykk på mennene og kvinnene. Om noe er smil eller alvorlig er ikke helt lett å se på små bilder. Men det er egentlig greit, for det eneste jeg ville sjekke, var min opplevelse av bildet. Det kan derfor være at noe jeg har tolket som smil ville en annen tolket som alvorlig. Dette var resultatet:

Menn: 9 smil, 4 alvorlig, 1 usikker.
Kvinner: 7 smil, 3 alvorlig, ingen usikker
Ikke kjønna: 13

Konklusjonen er at når jeg opplever at menn i min feed smiler, er det ikke bare, som jeg lurte på til å begynne med, fordi man legger mer merke til det som skiller seg ut, og at jeg derfor kunne tro at flere smiler enn de faktisk gjør.

Et annet tema i kjølevannet av dette er reaksjonene til noen av oss jentene som diskuterte dette på twitter, @bharfot og @OdaRygh, hvor vi (i min tolkning) ser ut til å ikke like å være representater for å ha den smilende kvinneavataren. Hvorfor skulle det være så galt? Mener vi fremdeles at gutta er kulest?

4 Responses to “Mannlige og kvinnelige avatarer”

  1. Bharfot Says:

    For min del handler det ikke om å mislike å være «smilende kvinne», men innsmigrende person.

  2. Beate Says:

    Beklager, så ikke kommentaren før nå og fikk godkjent det.

    Men jeg har faktisk gått og tenkt på det du skrev videre om dette på twitter siden vi diskuterte videre hva innsmigrende er, og hva et smil betyr.

    «Å smile umotivert til andre som ikke har gjort noe spesielt er faktisk litt ryggsleikende.»

    For meg er det en utrolig fremmed tanke. Tankene mine vandrer til de baltiske landene, og kulturen der, hvor folk smiler mindre. Og til en norsk lærer i russland som opplevde at når han smilte til en kvinnelig student, så ble det tolket svært negativt.

    Det er faktisk første gang jeg har hørt en nordmann si at man opplever et smil til en eller flere en ikke kjenner som umotivert, og at det er ryggsleikende. For meg er det alminnelig høflighet, og jeg opplever det motsatte nærmest som et statement eller at man har en dårlig dag.


  3. Jeg mener, som Beate, at smiling er bra. Tanken hviler hvis du smiler. Så jeg setter som absolutt krav til damer at de skal smile når de ser på meg.


Legg igjen en kommentar

