Kjærlighetsgråt

januar 12, 2017

Når hjertet sprenges av gråt fordi jeg ser dere jeg er glad i
mens livet er så skjørt på kanten mellom liv og død
hvor alt blir så sterkt
fordi, kjære dere, kjæreste mann og kjæreste sønn og kjæreste datter

Dere er så ufattlig vakre for meg

Og jeg kan ikke holde igjen

Og jeg vil ikke holde igjen

For tårene kommer ikke så mye av sorgen over at det snart er farvel
men at skjønnheten, kjærligheten og varmen jeg kjenner tar overhånd
og livet tar overhånd
og å ikke gi seg over føles som et svik

Kjærlighetstårer

For kjærlighetssorg som vil komme når jeg ikke er mer og den dere elsker ikke er der til å elske tilbake

For det som har vært som har vært så godt at ingenting kunne vært bedre

For små fingre som har holdt rundt mine før de vokste seg store og større

For klemmer som en gang luktet søtt av min melk og som aldri har tatt slutt

For våkne øyne som ser

For ører som har lyttet i år etter år og samler opp og som tar til seg fra verden rundt

For ord som gikk fra «mamma» til lang utredninger om livet, om samfunnet, om dere selv og om verden rundt.

Og du, min store kjærlighet. Vår reise gjennom verden sammen har vært stille utad. Sentrert om hjem, om den korte veien mellom seng og kjøkken for meg, jobb, ansvar, og hjemme for deg. men få har lagt ut på en slik reise i å oppdage oss selv og gjennom det hverandre. Fylt med så mye kjærlighet og glede over at nettopp du, og nettopp jeg fant hverandre. Fordi sammen har vi gjort hverandre så rike. Som parret i den fattige stua hvor ingenting manglet. Å ikke skulle fortsette den reisen sammen med deg så mye lenger, det kan jeg ikke tenke på uten at de kommer på nytt. Kjærlighetstårene. For dette, det har vært et så godt og rikt liv. Og jeg skulle så gjerne blitt gammel med deg, vært der for deg når du trengte meg slik jeg har trengt deg. Jeg skulle så gjerne. Elsket deg så mye lengre her. Hos deg.

5 Responses to “Kjærlighetsgråt”

  1. sunnivaprest Says:

    Kjære Beate. Takk for verdens vakreste tale. Jeg bare gråter. Og får enda en påminnelse om det dyrebare livet og den dyrebare kjærligheten.

  2. ella Says:

    Vakkert og bevegende . Kan bare sende deg mine beste tanker ❤

  3. Rode Says:

    Tårene renner Beate, du er et sterkt og vakker menneske innvendig og utvendig. Klem

  4. Siri Says:

    Klem frå ein lesar. Ønskjer deg alt godt. 🌞

  5. Odd R Risheim Says:

    Jeg kjenner ikke deg Beate, men jeg vet at du er datter av ei av de fineste menneskene jeg har kjent. Dine ord rører noe dypt inni meg, men mest av alt tankene dine om hva kjærligheten har gjort med deg alle disse lange dagene, nettene og stundene, alene eller med dine rundt deg. All denne fortvilelsen over det uunngåelige, det som skal avslutte alt dette vakre og uerstattelige en dag, kanskje om ikke så alt for lenge. Jeg har kjent deg litt, gjennom det du har skrevet og delt og jeg har følt smerten som din mamma har, men opp i alt dette virvaret av tanker, følelser og ord som treffer meg, ser jeg at det er sant som det sies: kjærligheten overvinner alt. Ta med deg noen velmente or fra en for deg fremmed mann: Du er kjærlighet for alle de som er rundt deg, alle de som ser deg, som hører deg og som tar del i deg. Lykke til på din videre vandring min ukjente venn. En stor klem


Legg igjen en kommentar

