NRK, Per Sandberg og intimgrenser som blir brutt

mars 31, 2017

Forholdet mellom Kina og Norge har vært anstrengt i mange år nå, men endelig er en fiskeriavtale på plass, og ting er i ferd med å myke opp. Som en del av dette har en gruppe kinesiske journalister vært i Norge, og Dagsrevyen lagde ett innslag der noen av disse får en omvisning og noe som ser ut som smak og opplæring i tilberedning av fisk. Selveste fiskeriminister Per Sandberg var tilstede, og ett av innslagene han var med i fikk mange til å sette kaffen i halsen. Slik så det ut når han «grep inn». Flere har lurt på om bildet har vært manipulert, de har ikke trodd dette virkelig skjedde. Det gjorde det altså, og man kan se det i Dagsrevyinnslaget.

C76f-NOXUAAPeI6.jpg:large.jpeg
Dagsrevyen 23.03.17 Heloise He blir utsatt for Per Sandberg på en måte som mange reagerer negativt på.

En som uttalte seg om dette skrev: Hvorfor i heite var det INGEN som reagerte på at seniorreporter i Life Week, Heloise He, regelrett blir tvangsklemt av ministeren? ER det helt ok å ta seg til rette på denne måten? I Kina er kroppskontakt nesten ikkeeksisterende, selv ektefeller får ikke lov til å gå hånd i hånd. Men for kinesere er det også enormt viktig å vise respekt og ikke miste ansikt. Så dette ble så feil – på alle måter.

Det er utrolig viktig å ikke «miste ansikt» for kinesere. Det kunne vel tenkes at det fikk etterspill for hennes del når hun kom hjem, om hun hadde dytta vekk en nors kminister! Så selv om VI kanskje ville gjort det, rent instinktivt, så er det ikke ratt sikkert at det er et «mulig» senarie for henne.

Mange reagerte på det bildet med ubehag, kvalme og spørsmål. Alle jeg så uttale seg det første døgnet var kvinner. Jeg spurte derfor på FB hvordan menn så på dette bildet. Min egen mann skvatt. Andre skrev det var kleint. Her er noen av utalelsene fra menn:

– Ja. Syntes vel det var litt vel påtrengende. Har liten tro på at det var vondt ment, men han burde skjønt det ikke passet seg.

– Kleint er et ord som kommer fort….

– Jeg tenker jeg hadde tatt fingrene hans der gitt.

– Jeg synes det er vanskelig å vurdere hvor problematisk situasjonen i dette bildet er uten å kjenne kontektsten til programmet og hvor trygge de to var på hverandre i forkant av instruksjonen. Når jeg ser på bildet ønsker jeg ikke å tillegge Sandberg seksuelle motiver, men at han burde mer utvist forsiktighet overfor kvinnen i en slik situasjon er jeg enig i. Respekt er en vanskelig øvelse – for begge kjønn.

– Ugreit. Veldig ugreit!
… men er bildet ekte? Det er jo nesten for avslørende til å være sant…

Jeg ble gledelig overaska over reaksjonene, for tidligere har det virket på meg som om menn ikke helt ser hvor problematisk slike situasjoner er for kvinner. Et par av de som svarte gjorde heller ikke det, en mente dette så jovialt ut, og forandret ikke mening om det selv etter at flere kvinner forklarte hvorfor dette er ubehagelig. Det siste er vanskelig å forstå for meg – om du gjør noe og noen sier at dette er ubehagelig bør du ta dennes ord for det, ikke mene at fordi du synes det er greit så må det være greit for den andre. Da er vi nesten over i en form for gaslightning: Din opplevelse av en situasjon der du er en aktør har ingen gyldighet så lenge jeg opplever den annerledes.

Hva var noen av kvinnenes reaksjoner på min FB-vegg?

– Ai

– Skulle «likt» å sett han gjøre det samme med en mann :-/

– Den slags jovvial og koseleg som funker superbra for han bak, og gir ho som er fanga mareritt.

– Jeg ville følt det forferdelig ubehagelig

– Reagerte som de fleste av dere på Sandbergs oppførsel på Dagsrevyen. Forferdelig og patetisk. Men jeg ble også flau på Norges vegne når innslaget skulle vise regjeringens vellykkede handelsavtale om fisk med Kina. Er det slik våre politikere besegler formelle avtaler i milliardklassen, synes jeg det er svært primitivt.

– Jeg blir uvel bare av å se på bildet.

– Jeg har vært borti menn som gjør slike ting i jobbsammenheng. Det er fryktelig ekkelt.

Så kan en jo også tenke på at en aldri vet hva slik «innestenging» trigger hos fremmede. En annen kan få panikk f.eks.

Det er uansett helt uakseptabelt å gå innpå og holde rundt/fast på den måten der.

– Kontrollspørsmålet er: Ville Per Sandberg vist en ung mann hvordan man sløyer fisk ved å holde rundt ham på en slik måte?

For en kinesisk kvinne må dette føles som et mye større overgrep enn for en norsk. Det må ha vært et stort tap av ansikt for henne å bli behandlet slik. Erna burde lære statsrådene sine litt folkeskikk før hun sender dem ut i verden. -Bente Bakke, tidligere Stortingsrepresentant for Høyre, nå politiker i MDG

– Det er rett og slett helt idiotisk oppførsel. Det går faktisk an å vise hvordan man sløyer en fisk ved rett og slett å sløye en fisk. Ingen grunn til å ta hele damen i favn og gjøre henne liten og hjelpeløs. Hadde han gjort det samme med reporter i dette innslaget – Trond Lydersen? I think not. Barnslig og respektløst, Per Sandberg!

– Creepy. In the US it would be extremely unlikely that a woman would be comfortable with this kind of situation unless the man is a romantic partner or intended romantic partner. Nevertheless, I could see it happen and the same kinds of remarks in response. There is always going to be a certain percentage of men who think this is fine and there’s no big deal, probably because they’re socialized to suppress emotional reactions to things. There’s no reason for a person to do this other than: with his romantic partner, as a way to flirt heavily (maybe if drunk), or to make the other person feel verrry uncomfortable. This is the kind of situation in which a person might test it out to see how much resistance she offers and if she doesn’t, he might keep pushing to see what else might happen. If it’s just a joke then he’s objectifying her and the joke is on her. Totally inappropriate, totally scary, totally sexual harassment.

Den siste kommentaren her er inne på hvorfor dette er så ubehagelig. Det første er ganske opplagt – det går innenfor intimsonen. I tillegg går det innenfor intimsonen på en måte som er forbeholdt kjærester, det er ikke uten grunn at en av mennene trekker frem mulige seksuelle motiver. Det er heller ikke uten grunn at en i tråden sine assosiasjoner gikk til dette bildet:

17499489_10155188618266133_2562498980805982739_n
Bilde manipulert fra filmen Ghost – hvor scenen er ment erotisk.

Det andre er at kvinner ofte blir utsatt for dette som hersketeknikker eller som skjult beføling, enten der og da eller etterpå. Skjult for andre i rommet så kan det være du kjenner du et underliv presset opp mot ditt, eller en hånd på et sted den ikke skulle vært. Hele tiden under dekke av «det joviale». I jobbsammenheng får man stempel som prippen eller som en som skaper dårlig stemning når man forsøker å si i fra. Dette er en ukultur som er omfattende i Norge.

Men det er en annen grunn enn slike reaksjoner på at kvinner lar være å si i fra. Det blir satt ord også på dette:

– Jeg har opp gjennom årene opplevd mange situasjoner jeg har reagert på, men blitt avfeiet med » det må du tåle», » det var bare en spøk» » ikke vær så prippen,a» osv osv. Tilstrekkelig til å bli usikker på min egen vurdering og følelse. Det kan være skadelig i verste fall.

– Nå kom jeg på at jeg hadde en sensor på en muntlig privatisteksamen jeg var oppe til. Han tok meg på kneet og på armen, og prøvde å holde meg i hånda. Jeg var 19 år og syntes det var kjempeubehagelig, og visste ikke hva jeg skulle gjøre i det hele tatt, for jeg ville jo ikke være uhøflig/lage en scene/gjøre det pinlig for noen. For det skulle tatt seg ut, liksom.

– Nettopp. Sånn er vi oppdratt 🙈 Dersom det utarter seg til å bli en scene må jenta ta på seg ansvaret. «Seriøst? Er du prippen? Ærlig talt!».

Når vi blir utsatt for slikt møter vi det ofte på absurde måter. Rygmargsrefleksen er å ikke skape en pinlig situasjon. Vi glatter over, ler, ser bort, blir litt stive, forsøker å vise veldig utydelig at dette er ikke ok. Den som blir utsatt for slikt tar som oftest ansvaret for situasjonen, for ikke å henge ut den andre og skape dårlig stemning. Det bør det bli slutt på og et lite stykke har vi kommet på veien med at de fleste nå reagerer på bilder som dette og instinktivt ser at det er feil, både kvinner og menn. Noe annet som er nytt og som nok vil gjøre dette bedre fremover er at barn i langt større grad får lov til å si nei når familie og venner vil ha klemmer og fysisk kontakt med dem, og de blir lært opp til at de selv har lov til å sette grenser for hva de ønsker av slike ting. At vi voksne ikke sier i fra er vel fordi vi er sosialisert inn i dette, og først må bli bevisst hva som skjer, så lære metoder for å komme ut av det, og så faktisk ta det i bruk. Å snu ukultur krever bevisstgjøring og tid.

Noe av det viktigste vi gjør er at ta samtalen med ungene våre om slike situasjoner. Hva man skal gjøre og ikke gjøre. Hva man har lov til å si i fra om. At man har lov til å sette grenser og si i fra. Og også hvordan de selv må sjekke ut om hva andres grenser er og sørge for å ikke tråkke på disse.

For et par år siden var det en aksjon på twitter som het #jegharopplevd. Den fikk frem mange minner fra min egen ungdomstid om ubehagelige situasjoner og det slo meg at om en voksen hadde satt seg ned med meg og forberedt meg på dette ville jeg ikke blitt så perpleks og handlingslammet når en mann plutselig slo meg på rumpa eller mannen som satt ved siden av meg på bussen la hånden på låret mitt. Så jeg tok praten med egne barn, noe som viste seg å være «i rette tid». Forholdsvis raskt etterpå skjedde det ting som mitt eget barn da taklet på en helt annen måte enn jeg hadde gjort. Fordi hen var forberedt så skjønnte hen hva som skjedde. Hen visste hen hadde lov å si i fra at det ikke var greit og det gjorde det på en god måte. Jeg lærte noe som mor av den episoden, og det var at ungdomsledere i dag i det miljøet hen var en del var trent i å se slike situasjoner og å snakke om det. Det var en voksen som hadde observert situasjonen og som fulgte den opp. For en trygghet! Den gang jeg var ungdomsleder ble dette ikke snakket om eller problematisert på noe som helst vis, det fantes ingen bevissthet rundt disse tingene.

Verden går altså fremover, men vi har fremdeles mye å lære. Vi må bli bedre både i grensesetting for oss selv og i hvordan vi går frem når vi skal inn i andres intimsone. Tips: Vit at du alltid kan sette grenser, si klart i fra på en pen måte. Om du er i en situasjon der du har behov for å gå inn i andres intimsone, spør om det er greit, og legg merke til både ord og kroppspråk når svaret blir gitt.

En i samtalen på veggen min på Facebook trakk frem et bilde av Synnøve Svabø, og spurte om dette var bedre:

17457356_10154285408301479_8358127474209382704_n
Fra TV-program med Synnøve Svabø

Svaret er nei. Begge kjønn har hatt frikort på å tråkke over andres intimgrenser alt for lenge, og kvinners handlinger blir fremdeles ufarliggjort selv om folk endelig begynner å reagere også på det, slik som denne saken med Christine Koht. Jeg oppfordrer til å lese hele artikkelen, den er en god studie i hvordan man først reagerer, så blir usikker på om reaksjonen er «lov», så lager en normalisering av det som skjer. Koht går også langt i å diskreditere de som reagerer og bruker argumenter som er brukt til alle tider på å bortforklare det som skjer – at hun tråkker over andres grenser. Jeg har skrevet et innlegg om dette før også, hvor jeg blant annet peker på hvordan slike situasjoner bare latterliggjøres i populærkulturen. Det har vært med på å få kvinner til å tro at menn faktisk ønsker denne typen tilnærminger alltid. Og menn på sin side ikke har klart å kjenne etter hva som er greit og ikke og ta det på alvor.  Slik det kommer frem i saken med Christine Koht.

«Koht spurte Ulsrud i mandagens episode om de kunne kysse, før en litt nølende Ulsrud ga tillatelse til et kort kyss.

Tirsdag ble det både vått og langt da 49-åringen tok et grepa tak i Ulsruds hode og med åpen munn forsynte ham med et solid kyss. Etterpå var Kohts røde leppestift klint utover munnen og haken hans.

– Det er ganske sjelden at jeg blir brydd, men nå merket jeg at jeg fikk et lite feberanfall, forklarte en rødmende Ulsrud på TV.

Også i onsdagens episode blir det mer tilsynelatende påtvungen kyssing fra Koht.

Ulsrud sier til VG at det hele egentlig var «ganske morsomt».

– Jeg hadde ikke noe problemer med det, men jeg trodde jo hun tullet i starten. Jeg hadde ikke regnet med at hun ville gjøre det, sier 45-åringen.

Han forsikrer at selv om han ble brydd, så «går det fint».

– Jeg tåler det. Det var en fleipete tone.»

Disse to skiller seg allievel fra Sandberg sin opptreden. De to er komikere,og har spilt nettopp på å bryte folks intimgrenser. Det er uformelle settinger og komikere har også noe større spillerom enn andre. Når det de gjør allikevel er ugreit sier det noe om hvor alvorlig det er det Sandberg gjør i sin rolle som minister.

At man nå reagerer også på Koht og Svabø er allikevel på tide. Itråden min på FB dukket det opp en mann som også hadde blitt utsatt for Koht, han gjengir hendelsen slik:

Jeg er helt enig med deg Beate, vil bare tilføye at også vi menn blir utsatt for slike intimsoneovergrep, men da blir det ledd bort. Jeg har faktisk blitt det på TV.

Det er kanskje ikke så viktig å henge ut noen, men dette dreide seg om et humorinnslag til FNs miljødag lagd av en profilert TV kjendis av hunkjønn. Hun har litt som stil å bryte intimsonen. Her snakket vi om et TV intervju hvor kjendisen går opp i armhulen min og snuser. Vil helst ligge mellom meg og daværende kone i dobbeltsenga osv. Som et humorinnslag. Ganske illustrerende i grunnen.

Jeg har også opplevd dette i arbeidslivet der en kvinnelig leder på et såkalt faglig seminar på hotell, overfallt gutta, og tok slett ikke et nei for et nei En gutt så seg nødt til å gjemme seg på do for å unngå oppmerksomheten. Også dette ble fortiet og latterliggjort. Hadde en mannlig sjef gjort det samme hadde det blitt sosial oppvask og sparken under svært inkriminerende omstendigheter.

Dette er neppe tilbakemeldinger Koht har fått. Det burde hun. Menn på sin side må ta denne kampen på egne vegne og på alvor. At kvinnene har gått foran og sagt i fra om sine grenser gjør at dette forhåpentligvis går lettere for mennene. Men den reelle frykten for latterligjøring og kanskje også at det bryter så sterkt med rollen menn har gjør det også vanskeligere. Så må vi kvinner både forsøke å lytte og å heie fra sidelinja. Og ikke minst vite at også vi lett tråkker over i slike situasjoner.

Men selv om dette også er ekspempler på noe som er galt galt kan man ikke helt sammenligne det med at en norsk minister opptrer slik, og at Dagsrevyen velger å sende dette. Jeg kan ikke forstå hvorfor NRK gjorde dette. Er det for å henge ut Sandberg og vise hvordan han opptrer, så uproffesjonelt og ubehagelig ovenfor kvinner? Eller ser de ikke hva som skjer, og er med på å normalisere denne typen oppførsel? Jeg har forsøkt å spørre på Twitter, men har ikke fått svar.

En annen person som ble trukket frem som en som tråkket over andres intimsone var Shabana Rehman Gaarder med sitt mullaløft. Men Rehman Gaarder har til forskjell fra de to andre damene en agenda. Hun har et politisk prosjekt med samfunnskritikk og hvor nettopp sprengkraften i kroppskontakten er poenget. Det er godt gjennomtenkt og planlagt og er av en helt annen type enn det andre to driver med, det har en viktig  funksjon. Og igjen viser det at det å gå inn i andres intimsoner er en handling som har betydning, det er ikke noe man er uberørt av og derfor bør man vite hva man gjør, hvorfor man gjør det og hvordan man gjør det.

Kristin Halvorsen tok dette i bruk som hersketeknikk når hun i partilederdebatter la hånden på låret til mannlige politikere. Dette er noe når siden nå, jeg håper det er slutt på den type oppførsel, både fra kvinner og menn. Det er ikke noe politikere bør drive med, enten det er en partileder med ønske om å vinne en debatt eller en minister i offisielt oppdrag.

Legg igjen en kommentar

