Øvelser i spagat

april 21, 2017

Tre ting jeg har lært til nå.

Rådet jeg fikk på sykehuset om å forberede seg på det verste, men håpe på det beste får jeg ikke til. Jeg kan ikke både forberede meg på det verste og å håpe på det beste, de to tingene går ikke sammen. Så jeg har valgt å forberede meg på det verste, dvs at dette går ganske fort. Om det ikke gjør det er det en fantastisk bonus, og jeg gleder meg over hver eneste dag, og hver eneste melding om at ting ser bra ut. Men å gå rundt og legge håpet mitt i at det er slikt det skal være det kjennes ikke bra. For meg.

Å leve akkurat her og nå, håpe på en fin dag, en fin samtale, smertefrie timer, sol ute, blomster i gressplenen. Det er akkurat passe håp for meg. Her og nå håp.

Det jeg derimot fint ser ut til å klare er å overgi meg fullt og helt til livet samtidig som jeg overgir meg til det å dø. De to tingene ser ikke ut til å kreve at man går ned i spagaten, de lever fint side ved side. I dette lever ønsket om å få leve så lenge som overhode mulig godt side ved side med å ta det som det kommer, og å realistisk vite at det kan være kort eller noe lenger.

18010525_10212818088268519_8216992914604206111_n

2 Responses to “Øvelser i spagat”

  1. frmartinsen Says:

    Jeg prøver forestille meg hvordan det er å forberede seg på det verste. Jeg får det ikke til, ikke egentlig. Å virkelig vite at det er snart døden kommer, klarer ikke fatte hvordan det kan være. Som du nevnte i en annen post, man klarer ikke se forbi fødselen, til barnet som snart er der. Jeg forbereder meg likevel med museskritt, mentalt og praktisk. Men ikke det store spranget, ikke egentlig. Derfor synes jeg det er så verdifullt at du skriver om dette. Det er få som formulerer seg inngående om å nærme seg døden.


  2. […] Jeg skrev for noen dager siden at det har vært umulig for meg å forberede seg på det verste og samtidig håpe på det beste. […]


Legg igjen en kommentar

