1. juledag

Disclaimer: Disse postene der jeg snakker om LP er skrevet tett opptil at jeg tok kurset – og er spontane opplevelser, tanker og følelser jeg hadde der og da. Nå, et par år senere er jeg fremdeles svært glad for at jeg tok LP-kurset, jeg har ikke hatt noen store tilbakefall og formen min er fremdeles stabilt mye, mye bedre enn den var da jeg var sengeliggende og ikke minst da jeg levde nærmest helt isolert. Men jeg kjenner i dag mange som har tatt LP og blitt dårligere, og selv anser jeg meg på ingen måte som frisk fra ME. Jeg vil ikke advare mot å ta et LP-kurs, men jeg vil advare mot å presse kroppen også etter et LP-kurs, og jeg tar avstand fra de som måtte mene at man når man har ME ikke har infeksjoner i kroppen, og derfor ikke skal ta hensyn til at man har en syk kropp. Dette strider imot den forskningen vi har på feltet, og den tanken fremmes av folk som ikke har bakgrunn fra medisin eller biomedisinsk forskning på ME.

Dette er bare helt utrolig.

Planen min var som følger: Bli bra av LP. Komme hit til bloggen om et par uker, og se om jeg kunne knote ned følgende:

JEG BLGGER DERFOR ER JEG

DET ER MEG
JEG SKIVER SELV
JEG BLOGGER DERFOR ER JEG

Hehe.

Dette er altså meg. Fingrene er litt stive, jeg har ikke kunnet knyttet nevene siden november, så det blir litt feiltasting. Men det gjør ikke noe! Det er jo bare å slette litt og prøve igjen!

Hehe. Bare det å ha det slik er helt vilt, de siste 15 månedene har jeg altså ikke klart å ta til meg agurkbiter som har ligget på bordet ved siden av meg. I store perioder ikke kunnet snakke. Å feile, det vil si ikke snakke høyt nok til at den som skulle hjelpe meg hørte hva jeg sa var fatalt, for jeg maktet ikke gjenta det. Jeg har flere ganger ligget i timmesvis uten å komme meg på bekkkenet, få mat eller drike fordi pleieren som var her ikke skjønte at hun måtte gjøre det som skulle til uten at jeg ba om det.

Vel.

I går gikk jeg i tre etapper fem meter, kom meg til rullestolen, og mannen kjørte meg i dusjen.

Ett år siden sist dusj. Sideden sist kroppsvask.

Jeg våkna fem i morres.

Lå en time og hvilte. GJorde LP en god stund. Sto opp halv syv. Åpna vinduenen selv!!!!! Det har jeg ikke kunnet på 2 1/2 år!!!!!!!!!!  Plukket opp ting fra gulvet. like lenge siden sist. Gikk på badet. Så meg i speilet. Sto og så meg i speilet. Har ikke sett et speil på…. Lenge. Jeg er  blitt tynn, men fint tynn. Håret er kult, det har vokst akkurat passe fint siden det ble barbert vekk i mai i fjor, da var det 4 mnd siden det var blitt børstet.

Tittet ut på terrassen. Så en eske  bak masse planker. Tenkte at jeg ville se hva som var i den.

Så jeg gjorde det.

Å kunne gjøre hva man vil.

Når alt man har tenkt og gjort de siste årene har vært å holde igjen, og holde igjen, og holde igjen – og alikevel har man gjort for mye.

Øreproppene. Jeg har de nå, for lyden av PC-en gidder jeg forholde meg til i dag. Men det trenger jo igjennom. Det gjør ikke noe. Men jeg har gått uten i noen timer i dag.

På fredag, for to dager siden satt jeg med øreproppen, og hele kroppen verket for lyden av at mamma dro av toalettpapir for meg var vond.

Jeg hører fuglene, og det er fint!

Jeg har ikke lest kommentarer. Hørt noen få, men blitt veldig dårlig av det, gjerne i et par uker i strekk. I morres har jeg lest første kapittelet i LP-boka på engelsk. Nå skal jeg lese kommentarene i bloggen her.

Jeg har ikke spist på egenhånd siden april 2007. I morres kunne jeg sette meg til bordet og spise brødskiver. Og fikk latterkrampe siden mannen hadde skåret det opp i små biter. Hehe. Det er bare et par dager siden jeg gråt fordi han ikke hadde gjort det og jeg klarte ikke tygge de bitene han hadde laget, de var for store.

Det er så mye. Det er så utrolig. Jeg skal se om vi får til å laste opp et  bilde. Av meg. Med klær jeg har væert i skapet og funnet selv. Og kledd på meg selv.

Jeg har blitt byttet klær på – dvs det svarte ullundertøyet jeg har levd i de siste årene fire fem ganger det siste året. Nå tok jeg på meg en bukse, men den har jo ligget ubrukt i skapet i tre år, og luktet ikke helt bra, så jeg bare tok den av igjen og fant en ny.

Jeg er ikke svart lenger.

Sånn.

Nå skal jeg sende avgårde dette til de som lurer.

Så har jeg et par timer før coachen kommer igjen.

LP boka er foresten god. Den anbefales. Og selvfølgelig kan jeg bare anbefale LP. Det er like effektivt mot angst, depresjoner, spieseforstyrrelser og masse mer. Og ja, jeg hadde masse fordommer og torsdag og fredag var jeg så redd at jeg krasjet helt. Jeg hadde fordommer i hele går også, klarte ikke la vær å tenke at hun som var her snakket som en slik «helfrelst» alternativterapaut sin bare lover og lover, men ikke egentlig har noe å selge.

Det gjorde ikke noe.  Jeg kommer sannsynligvis til å høres slik ut selv og. Hehe.

Og ja lillesøster, jeg sparte alle sjokoladene til julaften.

🙂

36 kommentarer om “1. juledag

  1. Jag skall läsa högt din blogg för min väninna – för den är bara helt otrolig!!!
    Puss på dig, lilla björn! 🙂

  2. Å, Beate, så deilig å høre. Det er helt utrolig.
    Ler og gråter på samme tid, herlig å lese:
    «Så jeg gjorde det.»

    Dette har vi gledet oss til 🙂

  3. Herregud, så fantastisk å lese.
    Dette går definitivt rette veien, ja.
    Lykke til videre.

  4. Så kjekt at du er på beina! En venninne av meg var med sin ME-syke søster til London i vår, og har fortalt om hvor fantastisk LP-kurset var. Hun er osteopat, og sier at teoriene om nervebaner og såntno stemmer med alt hun kan om anatomi og fysiologi. Åtte tusen vel anvendte kroner, sa hun. Fortsatt god bedring!

  5. Kjære Beate! Du skal se at mannen din og barna dine får se deg smile og le igjen masse fremover nå! 😉

    Well done!! =)

    Stor klem mono

  6. Og som vi har ventet og håpet,Beate! Og nå fikk vi en forsmak på noe som kan bli utrolig stort! 🙂

  7. Nå ble jeg glad, Beate! Gratulerer så mye, noe så fantastisk å lese om… Dette er bedre enn julaften og 17. mai og bursdag på samme dag… Jeg tror igrunn ingenting kan sammenlignes med dette?!

    Gratulerer! Lykke til og kos deg videre!

  8. Dette var en morsom post aa svare paa. Ikke fordi jeg aner noe som helst om hvordan du har hatt det. Men fordi jeg har kjent en broekdel paa kroppen og vet hvordan det er. Og fordi det uansett er super OK aa foele seg bedre igjen. Og grunnen til at nordiske bokstaver mangler er fordi jeg skriver fra en PC i Spania. Tenk selv her nede bryr man seg om hvordan en Pip har det. Superklem fra Fryd.

  9. Andre har skrevet mye av det jeg ville sagt, så jeg nøyer meg med å si at jeg ble veldig, veldig glad av å lese dette.

  10. Fantastisk å lese her på bloggen din nå Beate.
    Helt utrolig egentlig..med tanke på hvor langt inn i mørket du har vært ..så lenge. Blir rørt og veldig veldig glad over ditt siste innlegg. For en lykke..og for en sommer dette blir for deg , og familien:))
    Lykke , lykke til videre med ditt nye liv Beate-.
    Stor klem fra Luna

  11. Flott å se at du er oppegående og at du føler en forbedring. Håper du beriker oss videre med fine bloggposter.

Legg igjen en kommentar