Svært korte historier

På barneskolen fortalte læreren min meg om en annen lærer som alltid ville ha korte, konsise stiloppgaver. En dag fikk han denne:

Kua til lampa spente, Ålesund ned brente.

Han fikk visstnok en «S» på den.

Vi Gaiman sin hjemmeside så fant jeg dette hos Wired:

Very Short Stories

We’ll be brief: Hemingway once wrote a story in just six words («For sale: baby shoes, never worn.») and is said to have called it his best work. So we asked sci-fi, fantasy, and horror writers from the realms of books, TV, movies, and games to take a shot themselves.

Deretter følger det mange herlige små historier.

Mine favoritter:

Longed for him. Got him. Shit.
– Margaret Atwood

With bloody hands, I say good-bye.
– Frank Miller

It cost too much, staying human.
– Bruce Sterling

The baby’s blood type? Human, mostly.
– Orson Scott Card

Tick tock tick tock tick tick.
– Neal Stephenson

Thought I was right. I wasn’t.
– Graeme Gibson

Jeg får litt Haiku følelsen, men det er vanskeligere, om enn mer fascinerende. Dette fikk jeg lyst til å forsøke selv.

Boggerne kommer. Ordene tar aldri slutt.
Bloggerne kom. Tar ordene aldri slutt?
Bloggerne er her. En uendelig svadastrøm.
Livet er nå. Døden i går.
Jeg leste brevet. Nå elsker jeg.

Hva med deg, hva kommer du opp med?

12 kommentarer om “Svært korte historier

  1. «Stilen» om kua som til lampen spente, er ikkje det eit halvsitat frå ei vise om da Chicago brente? Aalesund brente også, i frykteleg massevis, men eg er ikkje sikker på om det var så mykje buskap i byen at dei kunne stille med ein «syndestut»

  2. Jeg tror du har helt rett, det var Chicago, ikke Ålesund det dreide seg om. Det begynner å bli lenge siden jeg satt i 4 klasse og tenkte på korte stiler.

    Men du, hva med utfordringen? Hva med denne:

    Enok og Beate. Hug og rast.

  3. Veldig bra, Beate! Du følgjer same reglane slik eg har lært dei. Den eigentlege edle haiku veit eg for lite om, men slik haiku som du og putlar med, og som går for ‘husflid’, er da rett som det er til glede for både ein sjølv og andre.

  4. Okay, jeg prøver meg med en slags haiku/kort historie fra virkeligheten… faktisk fra mitt eget liv. Vel, det kunne gått sånn hvis politiet var i nærheten, men det var de ikke. (Jeg er forresten elendig på å skrive kort, som du selv kan se.)

    Lengtende Quinde
    fyker forbi gåsunger
    bak sving en fartsbot

  5. Glemte noe…

    Det jeg har lært om haiku-regler:

    5-7-5, årstidsreferanse og at avslutningen har et poeng, en «normal» ting blir gjerne kommentert på en litt overraskende måte. Altså ikke bare en ren beskrivelse: «katten lå på taket»

    På japansk passer 5-7-5 regelen fint, mens dette er vanskelig å gjennomføre på andre språk. Min erfaring er at de fleste slurver med disse reglene og skriver haiku helt som det passer dem. 🙂

  6. Aha, sånn var det ja. Likte godt din forresten, Lothiane! Også lurer jeg på om det siste ordet i første linja, skulle det være bevegelse eller årstid?

  7. («Klippet» fra en dødsannonse i en avis i Finnmark) «Kan Matti er død. Snøskuter til salgs.»

Legg igjen en kommentar