Rabbinerens katt

oktober 18, 2006

Jeg har nettopp lest en nydelig tegneserieroman. Den heter Rabbinerens katt, er av Joann Sfar, og dumpet ned i postkassa mi i dag fordi jeg er medlem av Serieverket, en bokklubb for tegneserieromaner. Boka er noe for alle som liker intelligent humor, jødiske historier, arabiske historier, tegneserier, katter eller religiøse spørsmål. Marjane Satrapi, tegneren og forfatteren av den vidunderlige Persepolis sier han er et geni. Det kan godt være, han er i alle fall noen som er vel verdt å legge merke til, og lese. (Satrapi sin roman kan man få med som innmeldingspremie i nevnte bokklubb. Den er også verdt et bekjentskap, og er blant annet en fantastiske beskrivelser av å vokse opp i Iran på 70- og 80-tallet.)

Høydepunktene for meg var kattens diskurs med en rabbiner om jødisk skikk og bruk og Talmudtolkninger, der det er helt klart er katten som kommer best ut. Også den siste historien, om en enslig fars utrbrudd og tungsinn over å miste en datter slutter som seg hør og bør – som en fest med både musikk, vittigheter, dypsindigheter og en aldeles herlig preken.

Sånn, nå har jeg gjort min plikt og sagt ifra, nå skal jeg titte litt her og litt der i boka på nytt.

Linker:
Meow Mix – Joann Sfar on his graphic tale of a clever cat in 1930s
Algeria.
Talking cat takes on Torah

Legg igjen en kommentar

