Tegneserier er litteratur

mars 6, 2007

Bare for å ha understreket det, tegneserier litteratur like god som poesi, romaner, essay eller hva man nå foretrekker å lese. Grunnen til at jeg har delt opp i to forskjellige emner i høyremargen er ikke fordi jeg mener noe annet, det er for at det skal bli litt enklere å finne frem i postene her. Om noen er i nærheten av å mene at å lese en tegneserie ikke er like mye (eller lite) høyverdig som å lese en roman, så kan vi gjerne krangle om det i kommentarfeltet under, men finnes det noen som mener noe slikt lenger?

10 Responses to “Tegneserier er litteratur”

  1. Avil Says:

    Teikneseriar er ikkje litteratur. Teikneseriar er kunst.
    *kranglar*

  2. frydefull Says:

    Jeg elsker tegneserier. Dog har jeg aldri falt på å mene at tegneserie er like høyverdig som en god roman. Like underholdende, ja. Like givende, ja. Men høyverdig? Næsj!

  3. Eli Frisvold Says:

    Aner ikke men det er nok fremdeles noen som mener at vi bibliotekarer mener det. (At tegnserier ikke er like bra som andre kunstuttrykk. Og som skal prøve å overbevise oss om noe vi allerede veit. I alle fall prøvde Karine Haaland å forklare oss det for ca 10 år siden, men det ER jo 10 år siden, da….)

  4. Beate Says:

    Avil, så romankunst er ikke kunst, men er du? *forsøker å krangle mer*

    fryd, da har du kanskje ikke oppdaget tegneserieromanene enda?

    Eli, jeg tenkte ikke egentlig på bibliotekarer, de er jo et svært oppegående folkeslag.

    Lærere, derimot…

  5. Avil Says:

    Det fins teikneseriar som ikkje inneheld ord i det heile, og det er verkeleg meir biletkunst enn romankunst. Eg syns kunstsjangeren er begge delar. Romankunst er berre ord, teikneseriar er så mykje meir.

  6. olava Says:

    Som bibliotekar må jeg jo bare si at du nok finner like mange forskjellige bibliotekarer som lærere. Tipper du finner noen som synes noe om tegneserier som litterær kulturarv blant dem også😉

    Når det er sagt, desto viktigere er det at begge grupper er flinke formidlere til all slags litteratur, kunst og kultur – tror det er veien inn til mye ny kunnskap og glede for unger og voksne, jeg!

  7. frydefull Says:

    Beate! Hva er tegneserieroman? Jeg har lest og samlet på Pondus, Asterix, Lucky Luke, Viggo, Arne And, Donald Duck og Billy.
    For meg er tegneserie humor. *enkel*

  8. Beate Says:

    Avil – men det blir jo som bildebøker – det er ofte ikke mye ord der heller? Og det er jo en historie som blir fortalt. At noen serier er mer bildekunnst enn andre, er en ting. Men for de aller fleste så er ordene også bærende i historien. Men selfølgelig er det også kunst. Absolutt.

    olava, det var et forsøkt på krangling. 😉 Men i forbindelse med leseinnlæring så synes jeg det ser ut som om mange mener at tegneserier ikke er «like bra» som bøker. Og det blir jeg jo litt provosert av, ikke minst når vi har et skolebibliotek med disney-bildebøker, fra disneybokklubben. (_Det_ derimot, burde man kastet ut.)

    fryd, trykk på tegneserietaggen hos meg, og les om noen.🙂

    https://beatesrasteplass.wordpress.com/tag/tegneserier/

  9. Einar Says:

    Det er jo forskjell på tegneserier også. Jeg vil ikke akkurat kalle Mort Walkers «Billy» for kunst; i det minste har det utviklet seg til å bli en kjedsommelige og gjentatte variasjoner over et begrenset tema. «Tommy og Tigern», derimot, har flere kunstelementer i seg, både grafisk (især de eksperimenterende søndagsstripene) og filosofisk. Tegneren Bill Watterson var da også sterkt opptatt av at tegneserier var en kunstart sidestilt med litteratur og bildekunst.

  10. Beate Says:

    Det er jo veldig sant.

    At det er stor forskjell på de forskjellige tegenseriene. Det er jo alt fra ren søppel til ting som kommer til å leve videre i hundreår.

    Men slik er det vel med alle kunstformer?


Legg igjen en kommentar

