Tips når man skal i gang med cellegiftbehandling

For fem år siden når jeg skulle i gang med kreftbehandling og alt var nytt så googlet jeg og fant noen gode råd på en bloggen Alt annet enn A4: Tips til cellegift, ikke glem deg selv.

Etter hvert har jeg dessverre fått ganske mange kjente som også har fått kreft, og har endt opp med å lage min egen tipsliste. Nå legger jeg den ut her, det kan jo være noen som googler og leter slik jeg gjorde og har nytte av dette. Tipsene er mange og omfattende, og umulige å huske, jeg bruker selv å slå opp i dem på nytt hver gang jeg sliter med det samme men ikke husker hva jeg skulle gjøre for å få bukt med det ene eller det andre.

Cellegift og kreftbehandling, noen tips til problemer som oppstår


Tørr hud:
Hudkremer, brukes forebyggende, husk spesielt på rundt neglene:

Locobase Repair, Carboderm el.

Hudkrem for ansikt/rundt øynene:

Toleriane Ultra Creme (La Roche Posay)

Jeg er ekstremt var for lukt og alt av parfyme, så disse produktene er helt uten.


For sår i munn og hals:

For å motvirke sår i munnhulen bør man stimulere spyttproduksjonen:

– frukt og grønt, spesielt sitrus

– tyggetabletter

– tyggegummi

– munnskyll

– om man ikke bruker det fra før – man bør gå over til en så myk tannbørste som mulig

– bruk Zendium tannkrem, den inneholder ikke SLS (såpestoffer) og gir derfor færre munnsår

NB, ikke kjøp produkter som inneholder alkohol.

Når når det er sårt i munn og hals:

Det som hjelper meg best mest akutt, er å ha en flaske flytende parasett med meg hele tiden, jeg tar små slurker og holder det i munnen, det virker bedøvende. Den er også laget for småbarn, så styrken er omtrent ingenting, det er jo bra. Fløteis er også bra, jeg fikk tips om å blande flytende parrasett med fløte og slike tabletter som øker spyttproduksjonen. Den kombinasjonen har jeg ikke prøvd selv, for meg holdt det med vaniljeis og flytende parasett.

– gel-produkter fra apotek, f.eks Nycodent Aloclair Gel

– Flytende parasett, gjerne sammen med fløte eller vaniljeis.

– Is.

– Frossen frukt, f.eks druer.

– Corsodyl/Corso daily munnskyll (Usikker på om dette fremdeles er et godt råd, for meg er det for sterkt)

NB, ikke produkter som inneholder alkohol.


Om man har munnsår som kan behandles:

– Oral Medic (dyr, men vidundermedisin på enkeltsår), kjøpes på bla Apotek 1, ikke Boots.

– Diverse preparater på apotek.
– utrolig-salven

Kvalme:

– medisiner med resept fra sykehuset

– tens-apparat (Om du ikke vet hva dette er er det enkleste å google det.)

– matvarer som agurk og mynte-te roer magen

– ikke dropp måltider, mat hjelper mot kvalme

Sure oppstøt

– medikamenter på resept

– titralac

– samarin

Tørre slimhinner i nese:

-Løveapoteket barnekrem (denne er fantastisk)

-oljespray

– hvit vasilin
– utrolig-salven

– olje som man drypper, eventuelt med noe peppermynte i svært liten dose

Disse tingene virker også forebyggende på neseblødninger. Det kan bli en del av dem. Om det blir for plagsomt er det mulig å svi av blodårer i nesa. Dette er helt uproblematisk og ikke vondt.

NB, om du tar i bruk salver i krukker ol. for bruk i nesen så er hygiene viktig for ikke å ødelegge salven eller smitte deg selv med bakterier du egentlig var kvitt.

Om det blir betente sår i nesen, bruk Bacimycin eller utrolig-salven. Brulidin er også mulig, men den lukter så sterkt at det er ubehagelig med mindre man overhode ikke reagerer på lukter av noe slag.


«Verketå»
Både fingre og tær er noe mange sliter med. Selv har jeg hatt mange og vanskelige runder med verketå, en som førte til kirurgi, og noen jeg klarte å få bukt med på andre måter.

Første gang dette oppstår, ta kontakt med lege og kanskje også fottpleier. Det er vanlig å få antibiotika for dette, men jeg tåler den dessverre ikke så det blir litt komplisert.

Min egenpleie når det oppstår en ny infeksjon består av dette:
– grønnsåpevann: Fyll opp et fotbad med å varmt vann som jeg hæler, ha i medisinsk grønnsåpe i riktig mengde. Ha foten oppi til vannet er lunket.
– bandasjer med sølvbandasje (?) som dyttes mellom hud og negl. På apoteket kan man få kjøpt dyre «nettinger» med sølv som brukes under plaster eller bandasje. De er dyre i innkjøp, men svært drøye på et så lite område, fordi man klipper ut det man trenger og det er ikke mye. Gjentas etter behov.


Hygiene:

– Om man ikke bor alene: papirdispensere til tørkepapir er lurt på bad og kjøkken, man skal ikke bruke samme håndkle som andre når man er på cellegift.

– Trekk ned i do to ganger

– børst tunga litt ekstra når du pusser tennene, det vil hjelpe mot sopp i munnhulen

Bøker på norsk:


Øyvind Torp sin bok Selvforsvar mot kreft er anbefalt av mange.

Til trøst:

Den første behandlingen er som regel verst, da gir de en langt større dose enn senere, og kroppen reagerer også sterkere på giften. Alle reaksjonene er nye, og ofte ganske skremmende, enten det er “ilinger” i hodet, smerter der man vet kreften sitter, allergiske reaksjoner, reaksjoner som kommer av cortisonen man tar eller mentale reaksjoner på at man er i gang. Det er ikke uvanlig å ha flere samtaler med sykepleierne på avdelingen, kreftkoordinater eller andre slik i begynnelsen for å spørre om hva som skjer, hva man skal være på vakt mot, hva man man si i fra om, og hva som er «greit». Det er bedre å ringe enn å gå og uroe seg. Vær snill mot deg selv, alle vil deg vel, alle ønsker å svare, alle vet at dette er en voldsom påkjenning og de ønsker å hjelpe deg så mye som de kan, og akkurat spørsmål har de svar på og vil gjerne svare på.

Om du ikke får tak i noen som kan hjelpe deg, ikke skjønner hvor du skal henvende deg, ikke får den informasjonen du trenger og føler det helt forlatt så anbefaler jeg å ringe telefonen til Kreftforeningen. Der har de enormt god oversikt over den hjelpen du kan få, over hvem som har ansvaret for deg, hvem som du skal kunne kontakte for å få vite det du trenger. Dessverre er det ganske mange som har dårlig erfaring med informasjonsflyt i helsenorge, man må finne ut av mye på egenhånd, og noen opplever at de er overlatt helt til seg selv.

Smerter:

Vi har en smertekultur her i Norge hvor mange gjerne vil «utholde» smerter og ta minst mulig smertestillende. Men dette har ikke kroppen godt av, den reagerer mer og raskere smertene, det er ikke slik at man herder seg eller tåler mer, det er tvert i mot. Det kroppen trenger nå er ro til å hvile mest mulig godt, for å få krefter til å kjempe i mot sykdommen. Smerter gjør det motsatte, det fører til muskler som spenner seg, stress i kroppen som hindrer kroppens naturlige prosesser for å lege. God smertebehandling er derfor ekstremt viktig. Ta i mot hjelpen fra legen til å finne frem til smertestillende du tåler godt og som holder smertene i sjakk. Om smertene er konstante kan det være lurt å bruke depottabletter som varer i 12 timer. Det for å få en jevnere tilførsel av smertestillende. Det vil raskere føre til at rusen/slappheten man kan føle av sterke smertstillende avtar raskere. For etter litt bruk, så vil slike bivirkninger forsvinne.

Møter med lege og helsepersonell:

Det blir mange måter og mye informasjon. Alle jeg har snakket med som har hatt med en partner eller en sykepleier inn på et måte med legen forteller om den samme opplevelsen: Man husker helt forskjellige ting av det som blir sagt. Det blir dessverre gitt lite skriftelig informasjon de fleste steder, men du kan be om utskrift av prøvesvar, det kan være en fordel for å huske. En notatbok er lurt, noen tar opp det som blir sagt.

Denne maskina blir man godt kjent med etter hvert, det er en CT-maskin. Den er rask og grei å bruke, men kontrastveksen mange må ha kan være en ubehagelig overaskelse første gangen, den «brenner» på innsiden, og det kan kjennes ut som om man tisser på seg.

Legg igjen en kommentar