Dårlig sirkulasjon

september 16, 2008

Det var det han sa den fysioterpeut-akupunktør-noe jeg ikke vet helt hva var i dag.

Fysioterapeuten min har fri et par uker, og jeg tenkte jeg skulle benytte anledningen til ultralyd og/eller akupunktur på hælene mine, som har vært hakket for smertefulle de siste ukene. Jeg har vært litt redd for en begynnende betennelse i slimposene bak, senene under beine er fremdeles ømme, og det er vissnok litt sånn potetmelfølelse under fotbladene.

Det ender opp med at jeg fremdeles sitter mye stille. Etter dager med mye ståing og gåing (her er «mye» et særdeles relativt begrep») så kjenner jeg det litt for godt dagen etter. Og en sjelden gang kan jeg våkne av smerter om natta. Etter å ha tilbakelagt ett år tidligere med senebetennelse i begge armene så har jeg tenkt at det er best å være føre var.

Derfor la jeg i formiddag ut på tur til ny person, hos noe jeg trodde var en vanlig fysioterapeut som også kunne akupunktur. Jeg tror ikke han var det, det var nok en mer alternativ terapeut. Men det var interessant. Jeg ble tatt bilde av med et varmekamera, som viste overflatetemperaturen på huden, noe som skulle si noe om blodsirkulasjonen. Den var som forventet ikke helt god. De gode nyhetene var at det overhode ikke var noen betennelsestilstand i hælene. Jeg ble behandlet med litt nåler, men først med vakum på ryggen og nederst på beina. Det var ganske rart å reise seg, og plutselig ha føtter som lystret og ikke var stive og ømme. Virkningen varte ikke så lenge, men den var der. Så jeg skal forsøke et par ganger til, har jeg tenkt.

Så får vi se.

Imens får jeg fortsette å luke i hagen på det som har vist seg å være en effektiv måte å rydde i brenneslejungelen på: Villmanskjøring med utreullestol legger det meste flatt.

Disclamer i forhold til LP-kurs og min erfaring fra dem.

7 Responses to “Dårlig sirkulasjon”

  1. olava Says:

    Du er så flink som gjør så mange ting på en gang. Hager og kropp😉 Begge må bli tatt godt vare på – he he.

  2. Beate Says:

    Jepp.

    Ellers går jeg litt rundt med en liten saks og klipper litt her, og litt der, også tar mannen over fordi han skal passe på meg. Slik blir det gjort en del av. I alle fall til forskjell fra hva som har skjedd før i sommer. Det er mange som mener at vi burde lånt noen hester eller noe slikt for en tid, men nå er det jo uansett snart vinter.

    Og forsøkene mine på å få tak i noen som vil renske opp litt i hagen for lønn, har ikke ført frem så langt.

    Jeg har i alle fall funnet igjen noen busker og blomster som har overlavd under meterhøy brennesle og det verste av det verste: Kvelerplanter.

    Som elstemann sa det, det er i alle fall bra at kveleplantene og brenneslen har erklært hverandre krig. Det hjelper jo litt.

  3. tordenlill Says:

    Ble litt interessert i om villmannskjøring med rullestol også tar brennesle og ugress inntil huskestatig og sandkasse, for ikke å snakke om mellom stakkars små hekkeplanter, satt i fjor, som ikke får puste p.g.a ugress?

    I tilfelle leier jeg gjerne deg🙂

  4. Beate Says:

    Nei, vi kom til kort der. Jeg kan også fortelle at det ikke er lurt å gjøre det under små epletrær, da rissikerer man å få mange epler i hodet, og et par slag av greiner. Noe ala en boksekamp. Det var i alle fall det jeg tenkte der jeg plutselig fikk stolen i gir, bykset bortover og kjente slagene hagla mot bakhodet.

    Rullestolen egner seg best på åpne flater.

  5. tordenlill Says:

    Hehehe, jeg kan se det for meg!😉

  6. Ivar Says:

    Antar det var en form for kopping du fikk? Det virker forholdsvis godt for meg, og det virker som det får igang blodsirkulasjoene også. De tidene jeg har brukt det har det vært for sene betennelser i albue og skuldre… dete tar ett par dager men så blir det bedre. Nå er det jo mulig at jeg tror sånn på det at det virker da, men uansett… det virker.

  7. Beate Says:

    Ja, en form for, men ikke med glass, rett og slett med en slags liten «støvsuger». Og ja, det ser ut til å ha hatt en viss effekt. Jeg skal igjennom det en gang til også. 🙂

    Velkommen til bloggen, forresten! 🙂


Legg igjen en kommentar

